Няколко дни след като правителството обяви, че ще наложи допълнителни мерки срещу необосновано покачване на цените във връзка с приемането на еврото, проектът за промени в Закона за въвеждане на еврото е внесен в парламента.
Най-общо промените предвиждат удължаване на срока, в който ще се следи за необоснованото покачване на цените. Увеличават се контролните правомощия на регулаторите, въвеждат се допълнителни изисквания за големите търговци и по-високи санкции за нарушителите.
Законодателните промени прецизират правилата на двойното обозначаване за по-ефективна защита на потребителите както в периода на двойно обращение, така и срещу необосновано увеличение на цените през целия период на преминаване към еврото, пише в проекта за промени.
По-дълго ще се следи за необосновано повишаване на цени
Удължава се периодът на следене за необосновано повишаване на цени. Той вече ще е от 8 януари до края на 2026 г., а не както се залагаше досега - до края на януари 2026 г. Според вносителите целта е да се осигури прозрачност, правна яснота и предвидимост за гражданите и търговците относно продължителността на този период.
Посочва се, че търговците не следва да повишават цените както в месеците преди датата на въвеждане на еврото, така и през годината след това, освен ако това не е обосновано от обективни фактори (например повишаване на цените на суровини и материали, повишаване на цените на електрическата енергия и природния газ и др.). По този начин ще се избегне практиката цените да бъдат необосновано завишавани предварително или пък веднага след изтичане на краткия период на двойно обращение. Потребителите ще бъдат защитени от необясними скокове в цените на стоки от първа необходимост, свързани с въвеждането на еврото, което е особено важно за социално уязвимите групи и за запазване на покупателната способност на домакинствата, пише в проекта за промени.
Изключения от двойното обозначаване
Към изключенията от двойното обозначаване на добавките за гориво, визуализирани на информационни табели (ценови тотеми) и колонки с дисплеи се предлага двойно обозначаване да не се прилага и при цената, посочена на етикети, издавани от електронна везна за измерване на маса, при цената на стоката или услугата, визуализирана на автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване, както и при продажната цена, отпечатана трайно върху персонализирани превозни документи на хартиен носител.
Етикетите
Въвежда се задължение видът на шрифта, с който е изписана цената двойно (в левове и в евро), да е еднакъв. В допълнение, съгласно измененията в разпоредбата изискванията спрямо цените по отношение на размера на шрифта им се прилагат и при изписването на съответната валута, отличителен знак или съкращение. Целта е унифициране на различните подходи, досега възприети от търговците, по отношение на двойното обозначаване, като по този начин се цели да се избегне заблуждение сред гражданите.
Търговците ще са длъжни по време на двойното обращение при връщане на остатък в евро или платена сума в евро да предоставят на потребителя (по негово искане) информация относно паричната стойност на остатъка или платената сума в левове. Целта е внасяне на яснота по отношение на левовата равностойност на остатъка/платената сума – по този начин се подобрява информираността сред потребителите, което намалява риска от недобросъвестни практики от страна на търговците.
Нови правомощия на регулаторите
Дава се достъп на контролните органи до информация, свързана с ценообразуването, необходима за проверките по време на прехода към еврото. Предвиждат се правомощия за изискване на данни, достъп до търговски обекти и задължение за съдействие от страна на проверяваните лица.
Въвежда се задължение за големите търговци да публикуват седмични ценови листи в машинночетим формат с цел повишаване на прозрачността и защитата на потребителите. Комисията за защита на потребителите ще анализира и публикува динамиката на цените като мярка срещу евентуални спекулации.
В проекта на правителството се посочва, че Комисията за защита на потребителите и Националната агенция за приходите имат право да изискват в определени от тях срокове от всяко физическо или юридическо лице всяка информация, която има значение за извършваните проверки, включително за размера на цените за определен от длъжностното лице период, чиято начална дата е не по-рано от 1 януари 2024 г., за начина на ценообразуване, за доставни и производствени цени, за всеки от компонентите, включени в крайната продажна цена на стоката или услугата, както и данни, които имат значение за правилното прилагане на този закон.
Регулаторите ще могат да влизат на проверки в производствени помещения, магазини, складове, офиси, кантори, канцеларии и други подобни, както и в помещения и места, където се съхраняват счетоводни, търговски и други документи или носители на информация, свързани с дейността на контролираните лица.
Всяко проверявано лице е длъжно да оказва съдействие и да не възпрепятства контролните органи при изпълнение на задълженията им. Лицата, от които са поискани информация и съдействие, са длъжни да ги предоставят в определения от длъжностните лица срок и не могат да се позовават на производствена, търговска или друга защитена от закон тайна.
Държавните и местните органи предоставят информацията, която е налична при тях към момента на получаването на искането, пише още в новите изисквания. За целите на предоставяне на информацията не се образуват производства от компетентността на съответния орган, посочва се в проекта.
В периода на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите търговците, осъществяващи дейност с предмет търговия на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната година над 10 млн. лв. са длъжни да публикуват в последния ден на всяка работна седмица в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни, на интернет страниците си информация за крайните продажни цени на всички предлагани за продажба стоки за този период от състава на голямата потребителска кошница. Когато в отделните обекти на търговеца, през един и същ период се предлагат едни и същи стоки с различни крайни цени, данните се публикуват отделно за всеки обект.
Комисията за защита на потребителите създава и поддържа публично достъпен интернет портал и публикува седмична информация за движението на цените въз основа на информацията.
По-големи санкции
Необоснованото покачване на цените за физическите лица ще се санкционира с глоба от 1000 до 10 хил. лв., а при повторно нарушение – от 2000 до 20 хил. лева. За юридически лица се предвижда санкцията да е 0,5% от оборота за предходната финансова година, а при повторно нарушение - 1%. Когато няма реализиран оборот за предходната финансова година, се налага имуществена санкция в размер 0,5 на сто от реализирания към момента на установяване на нарушението оборот за период, не по-дълъг от 12 месеца назад, а при повторно нарушение – в размер 1 на сто от реализирания към момента на установяване на нарушението оборот за период, не по-дълъг от 12 месеца назад.
Относно новите правомощия на КЗП и НАП за проверки и изискване на информация също са предвидени санкции, достигащи до 200 хил. лв.
В заключителни разпоредби се посочва, че Министерският съвет по предложение на Министерството на здравеопазването и на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти може да определя мерки за противодействие на прекомерното нарастване на цените на лекарства и лекарствени продукти, които не се реимбурсират от НЗОК.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
преди 4 месеца До: evlogi нищо общо няма вдигането на доходите с повишението на цените... ама абсолютно нищо общо! Стига повтаря заучени и пропагандни фрази... Доходите се вдигаха по бързо преди ковид пандемията, тогава що цените не скачаха така? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 месеца И да се скъсат да мислят иди0тщини, като описаните по-горе, цените ще продължат да растат. Няма как да вдигаш административно доходите с по 15-20% годишно , в някои сегменти с по 50% за година, при положение,че икономиката и производителността растат с по2-3% годишно,и да не получиш инфлация. В най-добрият случай могат да забавят за кратко повишенията и нищо повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар