Неясните моменти в законопроекта за изграждане на офшорни паркове тревожат хотелиерите и рибарите у нас, стана ясно по време на пресконференция в БТА. Представителите на двата бранша отново повториха своите притеснения, че текстовете са лобистки и са внесени без никаква комуникация със засегнатите страни. Те ще създадат монополи в сферата на енергетиката и са голямо предизвикателство за запазване на биоразнообразието, отчетоха и еколози, поканени за участие в дискусията.
Повдигнат беше и въпросът за утилизацията на старото оборудване от вятърните турбини, за което в момента няма евтина и достъпна технология;
Коментарите днес (19 февруари) са своеобразно продължение на дискусията, организирана от вносителите на проекта в Народното събрание, след като текстовете минаха през пленарната зала на първо четене.
Ирина Матеева от Българското дружество за защита на птиците отчете, че законопроектът е внесен от група народни представители, без да мине през обсъждане в портала за обществени консултации. Според нея България няма нужда от нов закон, а от поправка на съществуващия Закон за енергията от ВЕИ, където всички инвеститори да са поставени при равни условия. В проекта на закона за офшорната енергия е предвидено изкупуване на енергията с т.нар. "договори за разлика", тоест на инвеситорите е гарантиран приход, дори и цената на пазара да е по-ниска.
В едно от становищата, получени в Народното събрание между първо и второ четене на текстовете, от Електроенергийния системен оператор (ЕСО) посочват, че не е правилно да се правят преференции за инвеститори само заради географското им положение.
В законопроекта е посочен таван на изкупната цена от 160 лева за мегаватчас. От рибарското сдружение "Балканика" изчислиха, че в Германия тя е 123 лева и попитаха, ако строителството на тази мощност у нас ще е по-скъпо, защо не се внася електроенергия от тези места, където тя е по-евтина.
От хотелиерския и рибарския бранш посочват, че според параметрите, посочени в закона, в крайбрежието на Черно море - до 30 км навътре в морето ще могат да бъдат изграждани вятърни паркове с турбини с височина 150-300 м. Според тях, така формулирано, това означава, че "перките" могат да бъдат инсталирани съвсем близо до брега и така да бъде сложен край на техния бизнес, прогонвайки рибата и туристите.
"Подкрепяме зеления преход, но не на всяка цена", коментира Атанас Димитров от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Всички участници заявиха, че подкрепят ВЕИ и зелената енергия, но призоваха първо да бъдат насърчени покривните инсталации, при които производството е близо до потреблението и едва тогава, ако все още има недостиг на мощности, да се пристъпва към изграждане на такива съоръжения в природни зони.
Димитър Куманов ("Балканика") коментира, че в момента страната планира редица енергийни проекти - ядрени мощности, солари по вътрешните водоеми, поточна ВЕЦ на р. Дунав и още други, замразени във времето енергийни планове.
Той посочи още, че законопроектът предвижда парцелите, в които да бъдат изграждени офшорни вятърни паркове, да се разпределят чрез концесия, но без заплащане на такса, а търговете ще печелят тези инвеститори, които дадат най-ниската цена за произведената електроенергия.
Участниците призоваха текстовете, които вече минаха на първо четене през пленарната зала, да бъдат оттеглени и преработени в дискусия с всички засегнати страни. Те настояват да бъде изработена карта, в която точно да бъдат посочени колко и какви мощности ще могат да бъдат изграждани на територията на цялата страна и инвестиционните решения да бъдат взимани на нейна база.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време