Вносът на петрол в Китай намалява на годишна база за първи път от две десетилетия, ако бъде изключен периодът с пандемията от коронавируса, когато търсенето на горива и енергоресурси се срина. Данните на митническите власти в страната сочат, че през 2024 година в страната са внесени 553,4 млн. тона, или към 11,04 млн. барела дневно. Това е спад от 1,9% спрямо 2023 година, изчислява Ройтерс.
Анализатори сочат, че причините са няколко - основно по-бавното възстановяване на китайската икономика, както и много бързото навлизане на електромобилите. Товарният превоз пък преминава на газ. Това намали търсенето на горива и рафинериите ограничиха покупките - консултантската компания Oilchem отчита, че компаниите в провинция Шандун (сърцето на индустрията, свързана с преработката на петрол) работят с под 55% от капацитета си.
Преди дни източници на Ройтерс съобщиха, че руските танкери под санкции вече не са желани в Шандун.
Не се оправдаха и очакванията за значително увеличаване на търсенето на авиационно гориво с падането на всички ограничения след коронавируса.
Сега ситуацията с покупките на петрол в Китай може да се влоши още повече след най-жестоките санкции на Запада срещу руския петролен сектор досега. В края на миналата седмица САЩ и Великобритания наложиха ограничения върху "Газпром Нефт", както и срещу "Сургутнефтегаз" и петролни танкери, което се очаква да засегне към 42% от износа на руски петрол. Китай е един от основните купувачи на този петрол.
Статистиката показа още спад на покупките на петрол през декември на месечна база - от 11,81 млн. барела до 11,27 млн. барела. Анализатори обаче отбелязват, че през ноември китайските рафинерии запълниха резервите си, възползвайки се от по-ниските цени на пазара в началото на есента. Реално през 2024 година Пекин следи внимателно пазарите и купува евтин петрол. Затова и реакцията на рязкото поскъпване сега не е съвсем ясна. Заради санкциите срещу Русия цената на петрола записа четиримесечен пик и цената на европейския "Брент", референтен за повечето договори за доставка на петрол, надхвърли 81 долара за барел.
На този фон митниците съобщават за рекорден внос на природен газ през 2024 г. - 131,7 млн. тона, което е ръст от 10% на годишна база. Става въпрос за внос на тръбен и втечнен газ. Данните сочат, че през декември в страната са купени 11,56 млн. тона, спрямо 10,8 млн. тона, но пък през декември 2023 г. вносът беше в обем на 12,65 млн. тона.


Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Напрежение в НС: Белобрадова даде за подпис оставката на Желязков
След 50 години партньорство Ferrari и PMI отварят нова глава
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
преди 10 месеца Аз ли не разбрах нещо, но от статията излиза, че заради новите санкции цената се е повишила, но паралелно и потреблението е намаляло ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар