Преди 60 години във Висшия институт за народно стопанство – Варна (днешния Икономически университет – Варна) се създава първата в България и в света специалност по „Икономика на туризма“. В продължение на 60 години доказваме, че туризмът е наука, а не просто практика. Това каза доц. д-р Георгина Луканова, ръководител катедра „Икономика и организация на туризма“ при ИУ – Варна, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
През 2025 г. България чества 60 години от началото на висшето образование по туризъм в страната. На него държавата възлага стратегическата задача да подготвя ръководни професионални кадри в сектора, който още през 1965 г. е очертан като стратегически.
Доц. Луканова разказа, че по това време държавата инвестира в изграждането на морските курорти и хотелски комплекси, и е имало нужда не просто от практици, а от специалисти икономисти, които да управляват и организират стопанската дейност.
От създаването на специалността насам са се дипломирали над 5000 бакалаври и магистри, включително близо 500 чуждестранни студенти от над 40 държави. Събеседникът заяви, че възпитаници на специалността днес управляват хотели, авиокомпании, туроператори – както в България, така и по целия свят.
За 60 години се променят и приоритетите и образованието по туризъм у нас. „Ако преди подготвяхме управители на хотели, ресторанти и туристически агенции за плановата икономика, днес подготвяме предприемачи, иноватори и лидери, които мислят глобално“, заяви доц. Луканова.
Тя обясни, че ако преди 90-те формулата е била насочена към масов ваканционен туризъм, след промените влизат в сила конкуренцията, частният бизнес, маркетингът и бранд мениджмънтът. А днес фокусът е върху устойчивото развитие, дигитализацията, качеството на продукта и персонализираното предлагане.
Тези промени в средата променят и академичните програми. Гостенката каза, че в програмите на ИУ-Варна се включват нови дисциплини: дигитализация, управление на преживявания, мениджмънт на събития, устойчив туризъм.
„Опитваме се да направим образованието актуално иновативно и практически ориентирано, за да могат студентите ни да бъдат подготвени за света, какъвто е сега, а не какъвто е бил преди. Ако навремето учехме по учебници, днес студентите ни учат с приложения и знаят повече за Booking и TripAdvisor, отколкото за класическата икономика“, посочи гостът.
Университетът поддържа дългогодишни партньорства с хотели, ресторанти, туроператори – организира и форуми, трудови борси, кани мениджъри в бизнеса като гост лектори, а студентите провеждат стажове.
Проблем пред туризма обаче е липсата на работна ръка. Според Георгина Луканова решението е по-добри условия на труд и достойно заплащане както и повече дуално обучение, дигитализация на процесите и връщане на българи с опит в чужбина. А задача на академичната среда е да подкрепя младите предприемачи в сектора.
Целия разговор вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата