IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как се промениха приоритетите в образованието по туризъм у нас?

Днес подготвяме лидери, които мислят глобално, каза доц. д-р Георгина Луканова, ръководител катедра „Икономика и организация на туризма“ при ИУ – Варна

17:34 | 20.08.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Преди 60 години във Висшия институт за народно стопанство – Варна (днешния Икономически университет – Варна) се създава първата в България и в света специалност по „Икономика на туризма“. В продължение на 60 години доказваме, че туризмът е наука, а не просто практика. Това каза доц. д-р Георгина Луканова, ръководител катедра „Икономика и организация на туризма“ при ИУ – Варна, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

През 2025 г. България чества 60 години от началото на висшето образование по туризъм в страната. На него държавата възлага стратегическата задача да подготвя ръководни професионални кадри в сектора, който още през 1965 г. е очертан като стратегически.

Доц. Луканова разказа, че по това време държавата инвестира в изграждането на морските курорти и хотелски комплекси, и е имало нужда не просто от практици, а от специалисти икономисти, които да управляват и организират стопанската дейност.

От създаването на специалността насам са се дипломирали над 5000 бакалаври и магистри, включително близо 500 чуждестранни студенти от над 40 държави. Събеседникът заяви, че възпитаници на специалността днес управляват хотели, авиокомпании, туроператори – както в България, така и по целия свят.

За 60 години се променят и приоритетите и образованието по туризъм у нас. „Ако преди подготвяхме управители на хотели, ресторанти и туристически агенции за плановата икономика, днес подготвяме предприемачи, иноватори и лидери, които мислят глобално“, заяви доц. Луканова.

Тя обясни, че ако преди 90-те формулата е била насочена към масов ваканционен туризъм, след промените влизат в сила конкуренцията, частният бизнес, маркетингът и бранд мениджмънтът. А днес фокусът е върху устойчивото развитие, дигитализацията, качеството на продукта и персонализираното предлагане. 

Тези промени в средата променят и академичните програми. Гостенката каза, че в програмите на ИУ-Варна се включват нови дисциплини: дигитализация, управление на преживявания, мениджмънт на събития, устойчив туризъм.

„Опитваме се да направим образованието актуално иновативно и практически ориентирано, за да могат студентите ни да бъдат подготвени за света, какъвто е сега, а не какъвто е бил преди. Ако навремето учехме по учебници, днес студентите ни учат с приложения и знаят повече за Booking и TripAdvisor, отколкото за класическата икономика“, посочи гостът.

Университетът поддържа дългогодишни партньорства с хотели, ресторанти, туроператори – организира и форуми, трудови борси, кани мениджъри в бизнеса като гост лектори, а студентите провеждат стажове.

Проблем пред туризма обаче е липсата на работна ръка. Според Георгина Луканова решението е по-добри условия на труд и достойно заплащане както и повече дуално обучение, дигитализация на процесите и връщане на българи с опит в чужбина. А задача на академичната среда е да подкрепя младите предприемачи в сектора.

Целия разговор вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:34 | 20.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още