Фиксиране на отстъпки от картите за градски транспорт и цените за междуградски пътувания предлага правителството чрез промени в редица нормативни актове, свързани с Постановление №163 на Министерския съвет. Предложенията са публикувани за обществено обсъждане до 28 ноември 2023 г.
Целта на промените е да се стимулира използването на градски и междуградски транспорт, като се осигурят повече възможности за достъп на уязвими и засегнати от инфлационните процеси социални групи. И към момента много от превозвачите извършват по-голямо намаление от нормативното за посочените категории пътници, без да получават компенсации от държавния бюджет, се посочва в мотивите за промените.
Правителството предлага право на безплатно пътуване в градския транспорт да имат децата до 14-годишна възраст, като досега това се полагаше само на тези до 7-годишна възраст. Като мотив на промяната се посочва очакването да се намали трафика с лични автомобили, които превозват деца до детска градина и училище, както и да се създаде навик за използване на обществен транспорт.
Увеличава се възрастта за безплатно пътуване или пътуване с намалена цена при междуградски пътувания – безплатно ще пътуват деца до 7-годишна възраст, а на половин цена – децата от 8 до 14-годишна възраст. Досега от отстъпката можеха да се възползват деца до 10 години. Въвежда се и нова категория на хора, които имат право на намалена цена на картите за транспорт – лицата с увреждания с намалена работоспособност над 70,99%, при които абонаментните карти досега не са се компенсирали от държавния бюджет, въпреки че отделни общини и превозвачи са предлагали намаление.
Промените в наредбата фиксират и задължителни намаления от редовната тарифа на абонаментните карти и билети, компенсирани със средства от държавния бюджет, за учениците, студентите, докторантите и пенсионерите. Предложението предвижда те да пътуват с 50 на 100 намаление от цената при градско и междуградско пътуване. Предложенията са по примера на Чехия и Австрия, където размерите на компенсациите за абонаментни карти за учащи и пенсионери са в размер на около 50 на 100 от редовната цена.
С промените правителството цели и да насърчи общините и транспортните оператори да продават повече абонаментни карти и да се увеличи използването на обществен транспорт. Досега компенсации за сметка на държавния бюджет имаше разписани до края на 2023 г. като антиинфлационна мярка.
Предвижда се и въвеждането на по-ясни принципи за разпределение на средствата за компенсации по общини. Едно от предложенията е, ако дадена община е изхарчила под 50 на 100 от първоначално определените им годишни лимити за компенсации за предходната година, да не получават средства за второто тримесечие на текущата с цел да не се натрупват средства за компенсации. Досега лимитът беше 65%.
Столична община, чийто средства за субсидии за градския транспорт се определят отделно в Закона за държавния бюджет, също ще трябва да предоставя справка за финансовите резултати на всички превозвачи на територията си, с които има сключени договори за предоставяне на обществени превозни услуги, по които се предоставят средства за субсидии, както другите общини. Целта е да се анализират отчетените в нея данни и при необходимост министърът на транспорта и съобщенията да поиска промяна в годишния лимит от средства за субсидии на общината.
Ако досега документацията се е водела на хартия, промените предвиждат привеждането на регистъра за абонаментни карти на отделните групи в електронен вид. Електронният регистър трябва да е с уеднаквено съдържание с хартиения, като се премахват елементи, които затрудняват воденето му и издаването на превозните документи.
Правото на карта на преференциална цена вече ще се удостоверява от пътуващия единствено ако това не може да се направи служебно. Облекчение има и при издаването на абонаментни карти за децата, като вече възрастта им ще може да се доказва не само с акт за раждане, но и с друг документ, удостоверяваш възрастта на детето,
Компенсации ще се предоставят и на превозвачите, които извършват превози по автобусни линии, преминаващи през населени места с малък брой жители или планински райони.
„Една четвърт от емисиите на парникови газове в ЕС се дължат на транспортния сектор, като този дял продължава да расте. В Европейската зелена сделка е заложено намаляване на емисиите в транспортния сектор с 90 на сто до 2050 г. с оглед постигане неутралност по отношение на климата, за което трябва да допринесат всички видове транспорт“, се посочва още в мотивите.


Един загинал в катастрофи през последните 24 часа
Честваме паметта на преподобните Сава Освещени и Нектарий Битолски
ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рама
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
Изплащат от днес пенсиите и коледните добавки
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век