Потреблението на горива от транспорта ще достигне своя пик до 2030 година и след това плавно ще намалява до 725 млн. тона петролен еквивалент годишно през 2050 година, пише Международната агенция за енергетика (МАЕ) в своя прогноза.
Данните на агенцията сочат, че година след пандемията от коронавируса, която измени за кратко тенденциите, сухопътният транспорт е отговарял за 20% от крайното енергийно потребление и за около 50% от световното потребление на петрол. Заради развитието на икономиката и увеличаването на населението нуждите от транспорт растат съществено през последните десетилетия.
Декарбонизацията на транспорта е сред основните предизвикателства на зеления преход, става ясно още от анализите. В периода 2000 - 2021 година емисиите въглероден диоксид от сухопътния транспорт се увеличават с около 40%. През 2021 година директните емисии от транспорта са 7,7 гигатона, като 95% от тях са свързани с потреблението на петрол. Основните замърсители са Индия и Китай, които са емитирали към 1,5 млн. тона въглероден диоксид през 2021 година.
Към 2021 година има около 2,3 млрд. автомобили по света. Най-съществен ръст на регистрациите има в големите развиващи се икономики - Индия, Китай, Бразилия, Южна Африка и т.н., отбелязва МАЕ. По данните на агенцията към 2000 година регистрираните автомобили там са били 185 млн., а 21 години по-късно са вече 1 млрд. В останалите части от света ръстът е от 42%.
Намаляването на емисиите е предизвикателство за развиващите се икономики, допълва още агенцията и сочи някои успешни примери от тезидържави, като например насърчаването на публичния транспорт, постигнато чрез бързи автобусни линии в градовете в Индонезия и Бразилия.
Електрификацията на публичния транспорт - чрез повече електробуси и електротранспорт (тролеи, влакове или трамваи) също е решение, а по отношение на личните електромобили в някои страни все още има програми за насърчаване на покупките, тъй като цените им продължават да са по-висико спярмо конвенционалните двигатели.
В допълнение градските власти могат да подкрепят и други инициативи за намаляване на замърсяването надвъздуха - ходенето пеша или карането на велосипеди.
Развиващите се икономики имат на разположение средства от различни институции - банки за развитие, инфраструктурни проекти, както и финансови институции и компании, за да могат да извършат зелената трансформация, отчита още МАЕ.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 2 години До: cyclop ... защото , чишкащ , в ЕС си поставяме големите задачи на 10 годишни планове ... :))) ... не го ли пише некъде из дебрите на разконспиративните ти информационни източници ?! всички големи производители в ЕС спират да произвеждат от 2025 всякакви пушлявещи печки ... а след 2030 да си купиш нафффтова димилка ще е хем скъпо хем трудно ... оня ден пожар на автомагистрала Струма , пробвай да отгатнеш кво гореше : електричка или дизел ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години НО ЗАЩО АБСОЛЮТНО ВСИЧКО Е ДО 2030? отговор Сигнализирай за неуместен коментар