IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Потреблението на горива от транспорта ще достигне пик около 2030 г.

Към 2021 година има около 2,3 млрд. автомобили по света

12:52 | 03.09.23 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Потреблението на горива от транспорта ще достигне своя пик до 2030 година и след това плавно ще намалява до 725 млн. тона петролен еквивалент годишно през 2050 година, пише Международната агенция за енергетика (МАЕ) в своя прогноза.

Данните на агенцията сочат, че година след пандемията от коронавируса, която измени за кратко тенденциите, сухопътният транспорт е отговарял за 20% от крайното енергийно потребление и за около 50% от световното потребление на петрол. Заради развитието на икономиката и увеличаването на населението нуждите от транспорт растат съществено през последните десетилетия.

Декарбонизацията на транспорта е сред основните предизвикателства на зеления преход, става ясно още от анализите. В периода 2000 - 2021 година емисиите въглероден диоксид от сухопътния транспорт се увеличават с около 40%. През 2021 година директните емисии от транспорта са 7,7 гигатона, като 95% от тях са свързани с потреблението на петрол. Основните замърсители са Индия и Китай, които са емитирали към 1,5 млн. тона въглероден диоксид през 2021 година.

Към 2021 година има около 2,3 млрд. автомобили по света. Най-съществен ръст на регистрациите има в големите развиващи се икономики - Индия, Китай, Бразилия, Южна Африка и т.н., отбелязва МАЕ. По данните на агенцията към 2000 година регистрираните автомобили там са били 185 млн., а 21 години по-късно са вече 1 млрд. В останалите части от света ръстът е от 42%.

 Намаляването на емисиите е предизвикателство за развиващите се икономики, допълва още агенцията и сочи някои успешни примери от тезидържави, като например насърчаването на публичния транспорт, постигнато чрез бързи автобусни линии в градовете в Индонезия и Бразилия.

Електрификацията на публичния транспорт - чрез повече електробуси и електротранспорт (тролеи, влакове или трамваи) също е решение, а по отношение на личните електромобили в някои страни все още има програми за насърчаване на покупките, тъй като цените им продължават да са по-висико спярмо конвенционалните двигатели.

 В допълнение градските власти могат да подкрепят и други инициативи за намаляване на замърсяването надвъздуха - ходенето пеша или карането на велосипеди.

Развиващите се икономики имат на разположение средства от различни институции - банки за развитие, инфраструктурни проекти, както и финансови институции и компании, за да могат да извършат зелената трансформация, отчита още МАЕ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:48 | 03.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 16
zelka007
преди 7 месеца
До: cyclop ... защото , чишкащ , в ЕС си поставяме големите задачи на 10 годишни планове ... :))) ... не го ли пише некъде из дебрите на разконспиративните ти информационни източници ?! всички големи производители в ЕС спират да произвеждат от 2025 всякакви пушлявещи печки ... а след 2030 да си купиш нафффтова димилка ще е хем скъпо хем трудно ... оня ден пожар на автомагистрала Струма , пробвай да отгатнеш кво гореше : електричка или дизел ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 5
cyclop
преди 7 месеца
НО ЗАЩО АБСОЛЮТНО ВСИЧКО Е ДО 2030?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още