Потреблението на горива от транспорта ще достигне своя пик до 2030 година и след това плавно ще намалява до 725 млн. тона петролен еквивалент годишно през 2050 година, пише Международната агенция за енергетика (МАЕ) в своя прогноза.
Данните на агенцията сочат, че година след пандемията от коронавируса, която измени за кратко тенденциите, сухопътният транспорт е отговарял за 20% от крайното енергийно потребление и за около 50% от световното потребление на петрол. Заради развитието на икономиката и увеличаването на населението нуждите от транспорт растат съществено през последните десетилетия.
Декарбонизацията на транспорта е сред основните предизвикателства на зеления преход, става ясно още от анализите. В периода 2000 - 2021 година емисиите въглероден диоксид от сухопътния транспорт се увеличават с около 40%. През 2021 година директните емисии от транспорта са 7,7 гигатона, като 95% от тях са свързани с потреблението на петрол. Основните замърсители са Индия и Китай, които са емитирали към 1,5 млн. тона въглероден диоксид през 2021 година.
Към 2021 година има около 2,3 млрд. автомобили по света. Най-съществен ръст на регистрациите има в големите развиващи се икономики - Индия, Китай, Бразилия, Южна Африка и т.н., отбелязва МАЕ. По данните на агенцията към 2000 година регистрираните автомобили там са били 185 млн., а 21 години по-късно са вече 1 млрд. В останалите части от света ръстът е от 42%.
Намаляването на емисиите е предизвикателство за развиващите се икономики, допълва още агенцията и сочи някои успешни примери от тезидържави, като например насърчаването на публичния транспорт, постигнато чрез бързи автобусни линии в градовете в Индонезия и Бразилия.
Електрификацията на публичния транспорт - чрез повече електробуси и електротранспорт (тролеи, влакове или трамваи) също е решение, а по отношение на личните електромобили в някои страни все още има програми за насърчаване на покупките, тъй като цените им продължават да са по-висико спярмо конвенционалните двигатели.
В допълнение градските власти могат да подкрепят и други инициативи за намаляване на замърсяването надвъздуха - ходенето пеша или карането на велосипеди.
Развиващите се икономики имат на разположение средства от различни институции - банки за развитие, инфраструктурни проекти, както и финансови институции и компании, за да могат да извършат зелената трансформация, отчита още МАЕ.


НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
преди 2 години До: cyclop ... защото , чишкащ , в ЕС си поставяме големите задачи на 10 годишни планове ... :))) ... не го ли пише некъде из дебрите на разконспиративните ти информационни източници ?! всички големи производители в ЕС спират да произвеждат от 2025 всякакви пушлявещи печки ... а след 2030 да си купиш нафффтова димилка ще е хем скъпо хем трудно ... оня ден пожар на автомагистрала Струма , пробвай да отгатнеш кво гореше : електричка или дизел ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години НО ЗАЩО АБСОЛЮТНО ВСИЧКО Е ДО 2030? отговор Сигнализирай за неуместен коментар