Проектът на жп връзката с Турция - Ямбол-Елхово-Одрин, е обявен за допустим за финансиране от ЕС по програма „Трансевропейска транспортна мрежа“ (TEN-T). Заложено е ускорено изграждане на втори жп граничен преход при Лесово и границата с Турция със срок до 2030 г. Това съобщи по време на парламентарния контрол транспортният министър в оставка Георги Гвоздейков на въпрос на заместник-председателя на Народното събрание и народен представител от БСП Кристиан Вигенин на какъв етап е изграждането на жп връзката.
Гвоздейков посочи, че в периода 2021-2023 г. са проведени срещи между представители на България и Турция, а в рамките на работната група са обсъждани планирани действия по проекта, както изследвания на технико-икономически параметри на предпроектните проучвания на територията на България.
По проекта се работи съвместно с Унгария, Сърбия и Турция, уточни министърът, цитиран от БНР.
Министърът обясни, че в изпълнение на поетите ангажименти и подписания меморандум за разбирателство между двете страни за изграждане на втори железопътен граничен преход между Ямбол и Одрин от българска страна е проведена открита процедура на 12 септември миналата година.
Сключен е и договор с предмет на дейност „Изготвяне на прединвестиционни проучвания с предложение за варианти, анализ, разходи, ползи, трафик, прогнози и капацитет за изграждане на жп линия по направления Ямбол – Елхово – Лесово – границата с Турция. Неговата стойност е 525 хил. лева без ДДС и е със срок на изпълнение 12 календарни месеца, считано от датата на започване на проекта. Финансирането по този договор е осигурено изцяло със средства на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
„През декември 2023 г., по инициатива на НКЖИ, подкрепена от Министерството на отбраната и Министерството на транспорта и съобщенията, се предприемат действия за включване на жп участъка в TNT мрежата, с цел осигуряване на възможност за последващо финансиране на реализация на проекта със средства от ЕС. Очаква се допълнението да залегне в предстоящата актуализация в регламента за развитие на TNT“, обясни министърът на транспорта в оставка.
По думите на Гвоздейков в средата на 2023 г. участъкът стана част от мрежата на националните военно-транспортни коридори, а на база на това Европейската комисия смята предложението на българската страна за включването му в TNT мрежата за приемливо, определяйки го като допринасящо за военната мобилност между двете страни членки на НАТО.


Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Военните завзеха властта в Бенин
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена