IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Симеон Ананиев: Порциите по процедурата за избор на жп превозвачи са разпределени

Билетът за влак ще поскъпне, но по частните външни линии те ще са по-чисти, ще бъдат по-добри и като комфорт, и като качество на обслужване, посочи жп експертът

15:24 | 21.08.25 г.
Снимка: Investor Media Group
Снимка: Investor Media Group

Крайно време беше европейските изисквания за жп превозите да влязат в България – ако не се мине към либерализация, има вероятност да не получим средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Този коментар пред БНР направи проф. Симеон Ананиев, експерт по жп транспорт и председател на Асоциацията на вещите лица и експертите.

Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в Националния план за възстановяване и устойчивост. По този начин България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори.

Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като се обособяват три региона. Идеята е да има конкуренция при предлагането на железопътна услуга.

„Влаковете са разделени на три лота. Единият е 75 [влака], другият - 10, а третият - 15. Могат да кандидатстват български и чужди (лицензирани в ЕС) жп превозвачи при обявения вече конкурс. През това време в България се лицензираха три български жп превозвача - "ПИМК", "Юнион Ивкони" и още един от Стара Загора", посочи проф. Ананиев.

По думите му има много интересно условие в самата тръжна процедура – жп превозвачът да има опит. Той смята, че това „автоматично означава, че порциите са разпределени и прогнозира, че "БДЖ ще вземе 75, "ПИМК" – 15, а "Юнион Ивкони" – 10% от влаковете".

„С тези 25%, които се отделят от БДЖ, бъркат в кошницата на профсъюзите и на фирмите, прикрепени към БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) за обществени поръчки“, е мнението на експерта.

Проф. Ананиев очаква, че т.нар. частни превозвачи след изтичане на колективния трудов договор не са задължени да са членове на профсъюзите и да имат колективни трудови договори. „За една четвърт от хората, след като изтече КТД, няма да дават от 30 до 50 лв. на профсъюзите. Ако се махнат от там – ще спрат и постъпленията в профсъюзите, а и те не могат да оказват такова влияние“, коментира той.

По думите му много са сега линиите – поне една пета, в които пътниците не покриват приходите и достигат до 10-15% от разходите, които са между 2 хил. – 2,5 хил. лв. на пътник.

Експертът е убеден, че процедурата за избор на пътнически жп превозвачи ще доведе до по-добро качество. „Плюсът е, че ще се обвърже железницата с автобусния транспорт“, изтъкна той.

По думите му вече са договорени влакове и са отпуснати са средства от Европейския съюз за закупуването им, като те задължително ще са с европейски произход. „Фирмата има вече в Световрачане пункт, в който ще поддържа новите мотриси и ще ги предава на превозвачите, които държавата определи. Другите, които могат да се ползват от новите превозвачи, са подвижен състав, закупен след 2009 г. с европейски средства", съобщи Симеон Ананиев.

Според него чрез тях ще се осъществи връзка с европейската мрежа за мобилност. Професорът е убеден, че частните превозвачи, освен че ще осигурят качество на услугата ще я направят комплексна и ще станат проводници на общоевропейски възможности.

Той прогнозира, че билетът за влак няма да стане по-евтин, а ще поскъпне, но „влаковете, които ще са на частните външни линии, във всички случаи ще бъдат по-чисти, ще бъдат по-добри и като комфорт, и като качество на обслужване“.

Според него ще се получи и конкуренция между заплатите и кадрите на трите превозвача.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:24 | 21.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още