Най-големият производител на кобалт в света предупреждава за намаляващата роля на метала при батериите за електрически превозни средства.
Китайската компания CMOC Group, която засенчва конкуренти като Glencore, казва, че значението на метала в енергийния преход бързо намалява.
Налагането на несъдържащи кобалт литиево-желязо фосфатни (FLP) батерии набра скорост през последните години, тъй като са по-евтини за производство, пише Bloomberg.
Делът на батериите за електромобили в Китай, съдържащи кобалт, ще спадне до 31% през 2024 г. от 44% преди две години, изчислява консултантската фирма CRU Group.
„Предвиждаме, че батериите за електромобили никога няма да се върнат към ерата, която разчита на кобалта“, изтъква Джоу Син, говорител на CMOC. „Кобалтът не е толкова важен за пазара, колкото се предполагаше“ и делът на батериите, съдържащи метала, може в крайна сметка да спадне до по-малко от една десета, добавя той.
Мечият възглед на CMOC към пазара отразява и пренасищането с метала, което до голяма степен е създадено от разширяването на китайската фирма по отношение на две големи медно-кобалтови мини в Демократична република Конго (ДРК). През първите девет месеца на годината групата надхвърли целта си за производството, което понижи цените на кобалта до най-ниското им ниво от 2016 г. насам.
Докато китайската минна компания увеличава производството, Glencore, която CMOC изпревари като най-големия доставчик на кобалт в света миналата година, намали производството в мината Mutanda която също се намира в ДРК.
Кобалтът, който също се използва в аерокосмическите сплави и в нефтохимическата промишленост, често се извлича като страничен продукт от добива на мед, а CMOC иска да добива повече от червения метал, тъй като предлага бичи възгледи за него в дългосрочен план. Натрупването на кобалт, за да се спре ценовия спад, би било скъпо поради увеличаването на разходите, като например за складиране, посочва Джоу.
CMOC затвърждава позицията си на най-голям производител на кобалт в света. Графика: Bloomberg
CMOC изгражда по-тесни връзки с Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големият производител на батерии в света, който също стана втори по големина акционер в минната компания през 2022 г.
„Сигурното и стабилно снабдяване с кобалт ни позволява да посрещнем по-добре търсенето на клиентите“, изтъква говорител на CATL. Инвестирането в доставчици нагоре по веригата е начин „да се гарантира сигурността на веригата на доставки“, но компанията вярва, че пазарният дял на LFP батериите ще продължи да нараства, добавя говорителят.
Но CMOC започва да усеща тежестта от по-ниските цени на кобалта въпреки агресивното увеличаване на производството и заявлението през август, че предлагането и търсенето ще достигнат „баланс“ в рамките на две години.
„Притесняваме се от факта, че голямото количество кобалт, добит като страничен продукт, причинява спад на цените и следователно свива печалбите на компанията“, посочва Джоу.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа