България е единствената държава в ЕС, чието основно образование има само седем класа. А по-краткото основно образование е довело до редица дефицити в системата и по-ниски резултати при учениците. Това мнение застъпиха в коментар по bTV директорът на Института по образованието към Министерството на образованието инауката (МОН) - проф. Галин Цоков и зам.-министърът на образованието Емилия Лазарова.
В Европа средно образование се придобива средно след 7635 часа, докато в България – 4235 часа. По думите на Цоков това се дължи на промените в Закона за училищното и предучилищното образование, според който основното образование остана до 7 клас, а 8 клас е в гимназиалния етап. Разликата е две учебни години, най-често срещаната продължителност на основно образование в ЕС е 9 клас – 15 страни, каза Цоков.
Той уточни, че страни като Китай, Япония също имат 9-годишено средно образование. Зам.-министърът на образованието Емилия Лазарова е категорична, че е необходима промяна. „Базирайки се на чуждия опит, започнахме разговор с всички заинтересовани страни, колко да се удължи – с 1 или 2 години. Ние нямаме категорично становище, защото от два месеца текат тези разговори“, посочи Лазарова.
Според нея по-краткото основно образование е довело до редица дефицити в системата. Тя допълни, че е голяма ножицата в представянето на учениците от елитните гимназии и професионалните гимназии на PISA.
Цоков обясни, че основното образование се подценява, а в този период учениците усвояват ключови умения и знания. „Те трябва да имат достатъчно време, не само до овладеят знания, но и да ги формират като компетентност. Когато намалихме една година през 2016 г., съдържание от по-горния клас слезе в по-долния и стана една преса от учебно съдържание, получи се претоварване в 5, 6 и 7 клас“, обясни още той.
Експертите коментираха, че има и социален ефект от по-краткото основно образование – социалното изключване от попадане в училища с по-малко изисквания. „Дори икономически ефект има, защото тези деца трудно взимат матури и не могат да продължат във висши училища“, каза Цоков.
Основните тенденции в развитието на световните образователни системи дават друг път на развитие – увеличаване на началното и основното образование. Това води до повече компетентности, пренасяне на акцента от знанията към уменията и точно основното образование изгражда това.
Започна обсъждане относно необходимостта от промяна на структурата на образователната система на училищното образование, обяви преди дни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Според него в близките две години няма да се въведе промяна, но е важно да се поставят дългосрочни цели с оглед най-доброто за децата и учениците. По думите му решения няма да бъдат взимани прибързано и ще са резултат от всички натрупани мнения и препоръки.
До средата на юли предложенията за промени в Закона за предучилищно и училищно образование ще бъдат внесени в парламента


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 5 месеца тая статия е фасада на вашата журналистическа компетентност.... първо говориме за основно, после се дава някакъв пример с часовете от средното, които били намалено (почти два пъти)... заради това че основното било намалено с 2 години! Тия две години като часове са малко по малко от предишните 7...няква ваша си математика! .. после пак пример как китай имали 9-годишено средно образование! .. и после пак за основното! :D Що ей така за разкош не бяхте турили нещо и за висшето и началното... отговор Сигнализирай за неуместен коментар