IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бюджетният хаос в Германия застрашава зелената трансформация на страната

Редица индустрии разчитат на блокираните от съда пари, за да реализират своите екологични проекти

20:15 | 24.11.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Извънредното замразяване на разходите в Германия блокира средствата за трансформирането на местната автомобилна промишленост и фабриките за обработка на стомана, застрашавайки усилията на Берлин за преустройство на икономическия двигател на Европа, пише Bloomberg.

Берлин спря разширяването на държавните разходи по-рано тази седмица, след като върховният съд на Германия постанови, че около 60 млрд. евро не могат да бъдат прехвърлени във фонд за зелени технологии. Парите бяха предназначени за набор от проекти, включително декарбонизиране на производството на стомана и изграждане на големи заводи за полупроводници, ръководени от Intel, TSMC и Infineon.

Шведската компания Northvolt AB също трябваше да получи част от обещаните субсидии от климатичния фонд за строеж на завод за електромобилни батерии в Северна Германия, изтъкват източници, запознати с плановете.

Решението на съда, което хваща правителството на пръв поглед неподготвено, излага Германия на опасност да изостане в глобалната надпревара за изграждане и развитие на зелени технологии, предупреждава Клаудия Кемферт, професор по енергийна икономика в берлинския институт DIW.

„Вече сме загубили голяма част от тази конкуренция, а сега също сме в опасност да я загубим и в електромобилността, цифровизацията и зеления водород за тежката промишленост“, посочва Кемферт, добавяйки: „Това е особено болезнено, тъй като Германия даде зелена светлина за енергийния преход преди 20 години и беше лидер на световния пазар в продължение на много години“.

Бюджетният хаос допринася за продължилата десетилетия грешна енергийна политика, застрашавайки плановете за отпадане на автомобилите с двигатели с вътрешно горене и облекчаване на бюрокрация в най-голямата икономика в Европа.

Последните прогнози показват, че германската икономика ще се представи слабо тази година заедно с Италия на фона на проблемите с разходите и цялостната несигурност.

Климатичният фонд на Германия достига стойност от 212 млрд. евро. Източник: Германското министерство на финансите и икономиката/Bloomberg Климатичният фонд на Германия достига стойност от 212 млрд. евро. Източник: Германското министерство на финансите и икономиката/Bloomberg

Докато Германия се бори за постигане на въглеродна неутралност, започват да се появяват задълбочаващи се пукнатини сред нейните индустриални лидери. Siemens Energy AG се ангажира с допълнителни съкращения на разходите във вторник, след като многобройните сътресения, свързани с нейния бизнес с вятърни турбини, изтриха милиарди евро от пазарната ѝ капитализация. Производителите на автомобилни части, включително Continental AG, съкращават хиляди работни места, за да намалят разходите, докато индустрията продължава със своя преход към електромобили. Thyssenkrupp AG досега не успява да намери купувач за бизнеса си със стомана, който изтощава паричния баланс на компанията.

Съдебното решение от миналата седмица пося съмнение относно всички финансови планове на Германия, като редица високопоставени държавни служители отмениха някои публични изяви, за да се справят с катаклизма.

Германският фонд за климата и трансформацията (KTF) предвижда около 212 млрд. евро разходи до 2027 г. за домакинствата и индустрията — включително около 58 млрд. евро през следващата година, които сега са задържани. Решението и последвалият хаос са в рязък контраст със Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на САЩ, подписан от президента Джо Байдън през август 2022 г., който привлича десетки компании с безпрецедентни разходи за бъдещи технологии.

Компаниите се надяват на бързо решение на проблема. ZF Friedrichshafen AG планира да построи фабрика за пластини на стойност 3 млрд. долара в Заарланд съвместно с Wolfspeed Inc., за да снабдява електромобилния сектор. Приблизително една четвърт от стойността на проекта се финансира от Европейския съюз (ЕС), като значително е участието и на федералното правителство на Германия и местните власти. Компанията заяви във вторник, че все още очаква да получи парите, обещани от Германия, за да продължи с реализацията на проекта.

„Необходимо е бързо, прагматично и правно сигурно решение“, изтъква говорител на ZF. „Сега зависи от политиците да обединят усилията си за Германия и да създадат успешна индустриална и екологична трансформация“, добавя той.

Засегнати са и така необходимите подобрения при Deutsche Bahn AG, прохождащата водородна индустрия в Германия и нейната зарядна инфраструктура за електрически превозни средства. Преди решението от миналата седмица ръководители на бизнеса, включително Карин Радстрьом от Daimler Truck AG, изтъкнаха бавното изграждане на зарядни станции като основното пречка в прехода към въглеродна неутралност в транспорта.

KTF е заделил 4,5 млрд. евро през следващата година за електрификация при автомобилите, включително за зарядни станции. Разходите са предназначени да помогнат на Германия да постигне целта си да намали наполовина емисиите от транспорта до края на това десетилетие в сравнение с нивата от 2019 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:08 | 24.11.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 4
evlogi
преди 5 месеца
Глей ги закво се закъхарили мал.оумн.иците от Блуумберг.А че се лъжат хората и се нарушава конституцията на страната явно за тях не е важно, щом е в името на таз сакрална трансформация...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още