IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ще има ли Европа истински единен пазар на устойчиви продукти

Как ще се се свържат производството, бизнес операциите и информираността на клиентите в новите правила на ЕС за устойчивост на продуктите, коментира Жулиет Болатон

14:31 | 27.05.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Устойчивостта, кръговата икономика и конкурентоспособността да вървят „ръка за ръка“ на единния пазар на Европейския съюз, като Европейската асоциация за електронна търговия работи усилено в тази посока. Това коментира Жулиет Болатон, директор „Политики“ в Работна комисия по устойчивост, Ecommerce Europe, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Тази задача изисква постоянно балансиране между амбициозните регулации на Брюксел и реалността пред онлайн търговците“, обясни тя.

Експертът посочи, че опаковките стоят на върха на регулаторния дневен ред. Очакват се нови правила, които въвеждат лимити на количествата материал, пускан на пазара, и стандарти за многократна употреба. Болатон уточни, че това директно променя веригите за доставки, начина на съхранение на стоките, етикетиране и изпращане към потребителя.

„Паралелно на опаковките върви вълна от регулации, насочени към устойчивостта: фирмите вече трябва да предоставят надеждна, разбираема и сравнима информация за своите зелени практики. Потребителите са нетърпеливи да получат тази информация и, минавайки граница, да могат лесно да разчитат коя марка е наистина устойчива и коя – не“, коментира Жулиет Болатон.

Според нея Европейската комисия гледа отвъд онлайн магазините към самите изделия. Идеята е всеки нов продукт да бъде „устойчив по подразбиране“ – по-дълъг живот, възможност за ремонт и рециклиране. Така бремето се премества от потребителя към производствената верига.

Предизвикателства, по думите на Болатон, се крият не толкова в самите регламенти, колкото във фрагментираното прилагане по страни. "Разширената отговорност на производителя е класически пример. Таксите и процедурите за опаковка, електроника или текстил варират драматично между държавите, а понякога и вътре в една и съща държава. Това убива мотивацията за мащабиране – фирма инвестира в устойчивост във Франция, но среща съвсем други изисквания в Германия или Белгия“, коментира Болатон.

Тя припомни, че правилата на ЕС за корпоративно устойчиво отчитане ще се забавят, за да получат компаниите повече време и по-опростени формуляри. По думите ѝ ефектът ще е особено важен за малките и средните бизнеси, които нямат екипи, занимаващи се с устойчивост, и ще трябва тепърва да изграждат капацитет за събирането на данни.

Жулиет Болатон посочи, че Асоциацията се стреми да защитава високи екостандарти, защото членовете ѝ вече инвестират в устойчивост и искат регулацията да възнагради тези усилия. „В същото време правилата трябва да са изпълними и да насърчават растежа извън националните граници. Истинският напредък минава през единен пазар за кръгова икономика“, отбеляза експертът.

Болатон открои три групи фирми, в които работната комисия по устойчивост вижда как се внедряват новите изисквания. „Първи са традиционни компании, които постепенно оптимизират опаковки, логистика и използват изкуствен интелект за намаляване на ресурсите. Второ са чисто „кръгови“ бизнеси – платформи за препродажба, на които устойчивостта им е в ДНК-то. И трети са утвърдени марки, които смесват онлайн и физически канали, превръщайки магазините си в микроскладове и така режат енергийни разходи“, изброи тя всички фирми, които вече променят дейността си в стремеж да отговорят на новите стандарти.

Болатон подчерта, че връщането на стоки остава най-трудният екологичен проблем, независимо от сектора. Едно от решенията е чрез 3D визуализации и реалистични снимки да се намали грешните покупки. Очаква се след влизането в сила на по-строги европейски правила, които в момента се подготвят за унищожаването на непродадена или върната стока, фирмите да прилагат още повече иновации.

Какви промени ще настъпят с прилагане на европейската директива за корпоративно отчитане на устойчивостта? Как се гарантира качеството на продуктите? Какви нови изисквания ще станат задължителни след шест години? Какви иновации са в полза на кръговата икономика в е-търговията?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:31 | 27.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още