IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Износът на "Софарма" расте по-бързо от вътрешните продажби през 2022 г.

Въпреки войната дружеството увеличава продажбите в Русия и Украйна

12:35 | 31.01.23 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Продажбите на „Софарма“ АД нарастват през 2022 г. най-вече благодарение на чуждестранните пазари, където фармацевтичната компания изнася. Благодарение на по-силните продажби дружеството значително увеличава печалбата си към края на 2022 г. Това се вижда от индивидуалния отчет на „Софарма“ за четвъртото тримесечие, публикуван чрез Бюлетин Investor.

Продажбите на компанията към края на декември 2022 г. възлизат на 239,231 млн. лева в сравнение с 208,067 млн. лева към края на декември 2021 г., или са с почти 15% повече на годишна база. Общите приходи на „Софарма“ достигат 244,538 млн. лева за отчетния период при 217,193 млн. лева година по-рано.

Продажбите само за последното тримесечие на миналата година възлизат на 72,389 млн. лева при 53,614 млн. лева през третото тримесечие и 65,057 млн. лева през последното тримесечие на 2021 г. Увеличението за тримесечието е 35%, а на годишна база – 11,3%.

По-бърз ръст на продажбите извън България

Приходите на „Софарма“ от договори с клиенти за произведени лекарствени средства през 2022 г. достигат 228,3 млн. лева при 197,8 млн. лева през 2021 г., или се увеличават с 15,4% на годишна база.

Приходите от продажби за 2022 г. за европейските страни се увеличават с 16,4 млн. лева, или 16%, в сравнение с 2021 г. Най-силен е годишният ръст на продажбите в Молдова – 95%. Следват Сърбия с 37%, Украйна с 20%, Латвия със 17%, Полша с 12%, Русия с 11%, Беларус с 9%.

Приходите от други пазари нарастват с 6,2% на годишна база. В Грузия увеличението на продажбите достига 63%, в Азербайджан е 29%, в Армения – 10%, а в Казахстан и Монголия е по над 100% за всеки от пазарите.

ОБОБЩЕН ОТЧЕТ ЗА ПЕРИОД:
От началото на годината

Продажбите на „Софарма“ на вътрешния пазар нарастват с 9,8% на годишна база до 86,9 млн. лева през 2022 г. от 79,1 млн. лева през 2021 г. Дружеството запазва своя пазарен дял и по данни на IQVIA към края на 2022 г. заема десета позиция на пазара в стойност с 2,48% и първа позиция по продажбите в натурално изражение с 9,46%.

Разходите за персонал, за материали и енергия са с най-съществен ръст

Общите разходи на „Софарма“ към края на декември 2022 г. достигат 199,27 млн. лева в сравнение с 190,284 млн. лева към края на декември 2021 г., или са с почти 5% повече.

Основен тласък на увеличението дават разходите за основни материали за производството заради по-големите продажби и ръста на цените, за персонал заради ръста на заплатите и осигуровките и за енергия (топло- и електрическа).

Отчита се по-значително увеличение на разходите за топлоенергия и електроенергия, съответно с 3,1 млн. лева и с 1,2 млн. лева, посочват от фармацевтичната компания. Общите разходи за материали са с 25% повече на годишна база, а за персонал нарастват с 6,4 млн. лева за една година (14%).

„Софарма“ приключва 2022 г. с нетна печалба в размер на 40,383 млн. лева при 24,271 млн. лева година по-рано, което е с 66,4% повече.

В последната година акциите на „Софарма“ поевтиняват с 2,6%, а пазарната оценка достига 595,8 млн. лева.

Свързани компании:

Софарма АД(SFA)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:36 | 31.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още