IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Евробарометър: Българите имат много лесен достъп до теглене на пари в брой спрямо ЕС

Едва 9% от съгражданите ни са поддали жалба до компетентен орган при нарушени права при финансови операции

17:18 | 13.10.22 г.
Снимка: Ройтерс
Снимка: Ройтерс

Мнозинството от българите са имали много лесен достъп до теглене на пари в брой от банкомати и физически клонове на банки в районите, в които живеят. 66% от анкетираните в проучване на Евробарометър отговарят, че подобно теглене на средства е "много лесно", докато средно делът на гражданите на Европейския съюз, дали такъв отговор, е 46%. Това показват данните от анкетата, проведена сред респонденти в Европейския съюз между 30 май и 14 юни, информира БТА.

29% от респондентите потвърждават, че имат "по-скоро лесен достъп" до подобни финансови услуги в сравнение с 40 процента от жителите на ЕС. На мнение, че са имали "по-скоро труден" подобен достъп са били 4% от българите спрямо 10% от жителите на Евросъюза. Като "много труден" са оценили достъпа си до теглене на пари в брой едва 1% от запитаните българи при средно ниво в ЕС от 3%.

В проучването си Евробарометър установява дали са били нарушавани основните потребителски права на гражданите при извършване на финансови операции като откриване на банкова сметка, превеждане на пари, теглене на заем или закупуване на застрахователни продукти.

35% от българите, участвали в анкетата, са отговорили, че правата им са били нарушавани при извършване на някоя от изброените финансови услуги, докато в Европейския съюз 19% са били на това мнение. За 52% от българските граждани всичко е било наред при използването на финансовите услуги, докато в Евросъюза този дял е 64%.

От българите, посочили, че са били обект на нарушаване на основни права при финансови операции, едва 9% са поддали жалба до национален компетентен орган. Този дял сред гражданите на ЕС е бил 16%. 32% от българите, които са били в подобна ситуация, са отнесли оплакванията си директно към доставчика на услугата (банка, застраховател и др.), докато в Евросъюза този дял е 34%.

Според данните от Евробарометър повече българи (12%), отколкото граждани на Евросъюза (10%), са се обърнали към сдружения за защита правата на потребителите.

46% от българите посочват, че основни източници, използвани за снабдяване с информация,при взимане на решения относно личните финанси са били специализирани платформи или издания, които сравняват финансови продукти или насоки за най-добра покупка (списания, сайтове). Делът на хората в ЕС дали сходен отговор е бил 36%.

Най-много граждани на ЕС са се снабдявали с подобна информация лично от персонала на доставчика на финансовата услуга – 45%, спрямо 38% от българите в анкетата.

На препоръка от приятел са разчитали 34% от нашите съграждани и 35% от жителите на ЕС.

Повече българи (23%), отколкото граждани на ЕС (14%), са разчитали на реклами или брошури за конкретен финансов продукт като източник на информация при вземане на финансови решения.

За подобни решения информационен източник на 7% от българите на били социалните медии при средно ниво за Евросъюза от 5%, сочат още данните на Евробарометър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:18 | 13.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Банки и застрахователи виж още

Коментари

Финанси виж още