По света има над 5 милиона ферми, в които се отглежда кафе и те искат да превърнат част от него в категория specialty, за която получават и по-високи възнаграждения, отколкото от отглеждане на обикновени сортове. В същото време тенденциите по света показват, че все повече хора имат желание да пият по-качествено кафе. Това желание е мощен двигател на кафеената индустрия и развива със себе си и много други сфери, като самите производители, собственици на кафенета, производители на домакински и професионални машини за кафе.
Това разказа Йордан Дъбов, барист и основател на Dabov Specialty Coffee в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Дъбов посочи, че specialty coffee не е нарицателно за кафе, а категория кафе, която има ясно обособени правила.
Според прогнози на експерти, консумацията на кафе в световен мащаб, включително на специалното кафе ще се удвои до 2050 година. Дъбов посочи, че към момента специалното кафе е под 5% от общо произведеното, а в България неговата консумация е под 1% от общата.
На въпрос къде се развива културата на специалното кафе, Дъбов отговори, че на много пазари вкусовете на хората се определят от средата и тя насочва потребителите към един или друг тип кафе. Азия е пазар, който няма традиции в консумацията на кафе, но сега местните в страни като Тайван и Индонезия „започват да използват кафето като лайфстайл напитка“ и когато пробват специални видове кафе, които за момента са най-добрите на пазара, е нормално да започнат да ги предпочитат. “Всички имаме желание да пием по-качествено кафе в момента, в който разберем какво значи по-качествено кафе”, коментира събеседникът.
Фокусът на производителите на специално кафе, търговците и тези, които управляват вериги за неговата доставка или го сервират, е насочен към Азия, каза още гостът. Той е на мнение, че стилът на живот е тясно свързан с качеството на кафето, което се консумира, a от своя страна то е свързано с количеството му. Колкото по-добро е кафето, толкова повече ще изпиете, но не заради цената му, а защото сте отделили време да разберете какво представлява, смята Дъбов.
Пътят на specialty кафето е същият като на обикновеното – трябва да се отделят дефектните семчици от плода на кафето. Специалното кафе идва от плод, който е перфектно узрял. Тези костилки ще са много по-вкусни, защото след като се отделят дефектните плодове, кафето се опитва, за да сме сигурни, че то наистина е вкусно, разказа Дъбов.
„Има редица стъпки, през които трябва да премине кафето, за да се превърне в specialty. Този процес винаги включва изрезки – онова по-доброто, по-силното, по-сладкото, по-добре узрялото, по-устойчивото и накрая – много по-вкусното и балансирано ще попадне в категорията specialty“.
Защо българският пазар е толкова предизвикателен за търговците на специално кафе? Доколко се отрази пандемията и проблемите с веригата на доставките на бизнеса?
Целия коментар може да гледате във видеото Bloomberg TV Bulgaria.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате