Цените на виното се покачват в целия свят. Тази тенденция е особено забележима в САЩ, където любителите на тази напитка са принудени през последните месеци да плащат все повече дори за вино местно производство.
Какво се случва на най-големия пазар на вино в света? Този въпрос си задават не само потребителите и експертите, но и представителите на лозаро-винарския сектор отвъд Океана.
В САЩ пият все по-скъпо вино
Световният пазар на вино нараства и приходите, които реализират участниците на него, се очаква да се увеличат от 169,1 млрд. долара през 2022 г. до 215,6 млрд. долара през 2028 г.
САЩ са световен лидер на този пазар по отношение на приходите, които през 2022 г. възлизат на 52,7 млрд. долара. На второ място е китайският пазар (около 25,8 млрд. долара), следван от френския (24,1 млрд. долара), посочва statista.com.
"Напоследък се наблюдава безпрецедентно покачване на цените (на виното в САЩ - бел. ред.)", посочва Андрю Адамс, редактор към специализирания онлайн портал за данни и анализи Wine Business Analytics.
Инфлацията със сигурност играе роля при поскъпването на виното, но на фона на масовото повишаване на цените на стоки и услуги експертите от лозаро-винарския сектор посочват и други фактори за повишаването на цените отвъд Океана. Сред тях са нестабилната икономическа среда в световен мащаб, ограничителните механизми при ценообразуването на алкохолните напитки в САЩ и екстремните климатични условия.
Суровини и предпочитания на потребителите
Наред с производителите от различи сектори на икономиката в САЩ и винопроизводителите - особено по-малките винарни, се сблъскват с проблеми със снабдителните вериги след края на пандемията от коронавирус.
Например избите в САЩ разчитат на производителите на стъклени бутилки в Европа, за да бутилират виното, което произвеждат.
Компаниите за стъклени изделия на Стария континент обаче са принудени да вдигнат цените заради поскъпването през 2022 г. и през част от 2023 г. на природния газ, ключов компонент при производството на стъкло. На този фон цената, на която винарните в САЩ купуват бутилките, се е повишила с около 20 на сто през миналата година, което е оскъпило продукцията на местните винопроизводители.
Експертът Андрю Адамс отбелязва, че са нараснали и цените на други материали, използвани при бутилирането на вино.
"Скочиха цените на корковите тапи, на капсулите за бутилките, на етикетите. Всичко поскъпва твърде драстично", посочва Адамс.
"Често винопроизводителите са принудени да бутилират бързо виното, което ги принуждава да се съгласят с цените, които им предлагат доставчиците на бутилки и други материали, без много да се двоумят", споделя Шалини Секхар, която притежава винарната Ottavino Wines в щата Калифорния.
"За да можете да предложите вашето вино на потребителите, трябва да платите каквото е необходимо", посочва Шалини.
На този фон предприемачи отбелязват, че са се повишили и разходите им за труд, тъй като са скочили възнагражденията на гроздоберачите, както и на другите работници и служители във винения сектор.
"През последните между 5 и 10 години главоломно скочиха и цените, на които собствениците на лозя продават гроздето си", обяснява Камерън Хюз от калифорнийската изба Cameron Hughes Wine, специализирана в производството на бутикови вина.
Винопроизводителите прехвърлят голяма част от тези допълнителни разходи върху клиентите си, които купуват бутилки с вино в магазините или си ги поръчват в ресторантите и другите заведения.
Нискоалкохолната напитка започва да поскъпва съществено в САЩ по време на пандемията от коронавирус. Тогава редица винарни компенсират нарастващите си разходи, повишавайки цените. Това не води до спад на търсенето, тъй като продажбите на алкохол се повишават по време на пандемията на фона на ограниченията, целящи да бъде ограничено разпространението на коронавируса.
Ресторантите и другите заведения бяха периодично затваряни и много хора бяха принудени да стоят изолирани в домовете си, което доведе до увеличаване на консумацията на алкохол, посочва BBC.
С утихването на пандемията намалява и търсенето на вино и на други алкохолни напитки, но потребителите са свикнали на по-високите цени и продължават да ги плащат. Заради това на винопроизводителите не им се налага да предлагат по-евтино своята продукция.
Освен това при продажбите на вино съществува един фактор, който не е характерен за редица други сектори. Потребителите често предполагат, че по-ниската цена на виното е знак, че и качеството му е по-лошо. Всъщност това невинаги е така, но на този предразсъдък робуват немалко любители на виното. Заради това дори и да могат да си позволят да намалят цените, редица винопроизводители не го правят, посочват експерти.
Търговците на едро диктуват условията на пазара в САЩ
В алкохолната индустрия в САЩ съществува "тристепенна" система за дистрибуция, която оказва значително влияние и върху цените на виното. Тази система се контролира от правителството на САЩ.
Винарните, пивоварите, производителите на спиртни напитки и вносителите на алкохол са длъжни да продават продукцията си само на търговци на едро и на големи дистрибутори. След това тези посредници я пласират сред търговците на дребно. Сред тях са веригите от супермаркети, по-малките магазини за хранителни стоки, специализираните търговски обекти за продажба на алкохол, ресторантите и другите заведения. Те, от своя страна, продават алкохолните напитки на крайните клиенти.
Голяма част от пазара на вино в САЩ се контролира от няколко големи дистрибуторски компании, които имат огромно влияние върху производителите и търговците на вино.
Тъй като избите зависят от тези търговци на едро, за да продадат продукцията си, те често са зависими от тях и при ценообразуването на своята продукция.
"След като веднъж сте започнали да работите (с дадена голяма компания - бел. ред.), ще искате да запазите това положение", посочва Шалини Секхар.
"И когато ви натиснат за цената, най-вероятно ще се съгласите", отбелязва Секхар.
Тъй като търговците на едро диктуват цените, за винарните е по-изгодно да се съсредоточат върху производството и продажбата на вина от средния и високия ценови клас, за да възстановят разходите си. Клиентите, които са свикнали да пият по-качествени вина, по принцип са по-малко чувствителни към цената и е по-малко вероятно да се откажат от тях, ако те поскъпнат, посочва BBC.
(БТА)


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
преди 1 година не само виното поскъпва стремглаво ... ))) ... всичкото продукт или услуга , в които има вложен значителен труд , знание и майсторлък , поскъпва !! за ужаст на форумните многознайковци теоретици антиваксъре-газовици ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар