Напоследък Warner Bros. Discovery Inc. попада в медийните заглави заради предприемането на мащабни промени. По-малко от месец след като отмени необяснимото си решение от 2023 г. да премахне ценната марка HBO от своята стрийминг услуга HBO Max, развлекателният конгломерат продължава тригодишното си сливане на две отделни компании, като... ги разделя на две отделни компании, пише Bloomberg.
Спецификата на това и подобни скорошни сътресения ясно показва една тревожна тенденция: медийните гиганти се опитват да бъдат едновременно всякакъв вид развлекателен бизнес, но впоследствие се затрудняват да се справят особено добре с голяма част от ангажиментите си. В крайна сметка от това страда потребителят.
Честно казано, разделянето не е чак толкова рязка смяна на позициите, както рокадата при HBO Max. Сливането през 2022 г. обедини активите на WarnerMedia (включително Warner Bros., DC Entertainment HBO, CNN и TNT) с активите на Discovery Inc. (Discovery Channel, TLC, Discovery+). Новото предложение ще раздели предлаганите от Warner Bros. Discovery услуги на две компании: едната за стрийминг активите и филмовите студия, а другата за традиционните кабелни телевизионни канали.
Или поне това е един от начините да се очертае разминаването в активите. Друга, по-директна версия би била: В по-голямата си част компанията е поставила печелившите си части (стрийминг и филми) в една кошница, а непечелившите части (телевизионните канали) в друга.
Малцина, които са обърнали внимание на сделката от 2022 г., биха били изненадани от крайния ѝ провал. Warner има дълга и противоречива история на неразумни сливания. Предишният ѝ собственик, AT&T Inc., е забележителен пример. Като част от сделката с Discovery, AT&T отдели WarnerMedia с десетки милиарди долари дълг, който Warner Bros. Discovery след това пое. Получената компания успя да изплати приблизително 20 млрд. долара, което би било впечатляващо, ако не бяха останалите 34 млрд. долара, които все още се дължат.
Все пак, не говорим за някакъв мимолетен бизнес - Warner Bros. наскоро отбеляза своята 100-годишнина, превръщайки се в синоним на високи постижения във филмите и телевизията.
В рамките на XX век студиото пуска филма „Джаз певецът“ от 1927 г. , революционен филм, поставил началото на „говорещото“ кино. Студиото е аплодирано за своите сурови, социално осъзнати драми и криминални филми от ерата на Голямата депресия и пуска наистина емблематични филми като „Казабланка“, „Бунтовник без кауза“, „Бони и Клайд“, „Екзорсистът“, „Добри момчета“, „Изкуплението Шоушенк“ и поредицата за Хари Потър. Да не забравяме, че Warner Bros. продуцира хитови телевизионни сериали като „Приятели“ и „Спешно отделение“.
Всичко това повдига въпроса: Ако компания с такъв произход не може да се задържи на повърхността в медиен пейзаж, който е постоянно гладен за забавление (или, казано по-малко изкусно, „съдържание“), кой може?
Мрачните настоящи перспективи на индустрията показват, че може би отговорът е „никой“. Дори Walt Disney Co., която успя да изгради разпознаваемост на марката, за която повечето други студия могат само да мечтаят, не е безпогрешна. Заради отлива на интерес към кинематографичната вселена на Marvel и пробойните в стрийминг услугата Disney+, групата определено може да каже, че е имала и по-добри дни.
Universal Studios Inc., най-старото оцеляло филмово студио в Америка (основано през 1912 г.) и все още водеща фигура в кинопродукцията, е в процес на сортиране и разделяне. Компанията майка, Comcast Corp., обяви миналата година планове за разделяне на огромната NBCUniversal на две групи. Подобно на Warner Bros. Discovery, тя се раздели на печеливши активи (като NBC, Bravo, Peacock и тематични паркове) и по-малко печеливши (като USA, Syfy, E!, Oxygen, MSNBC и CNBC).
Само времето ще покаже дали по-малко доходоносната група може да оцелее сама. Несигурността е злощастен симптом на разпокъсан медиен пейзаж, който е наситен с повече възможности за гледане, отколкото публиката може (или иска) да следи.
Едно нещо, което не е загадка, е, че ако ръководителите искат да се конкурират в пренаселено поле, те трябва да са готови да мислят извън рамките, които толкова внимателно са изградили. Warner Bros. прави това впечатляващо в края на 40-те години на миналия век. Когато печалбите падат с повече от 50% (поради множество фактори, включително декретите на Paramount и надвисналата заплаха от телевизията), Джак Уорнър затяга коланите в студиото. Той прекратява дългосрочните договори с няколко от най-големите си звезди. Това е болезнено и трудно, но все пак запазва вратите отворени и светлините включени, а студиото пренастройва начина, по който прави филми.
Може да се твърди, че тези решения за развитие на бизнеса са горе-долу еквивалентни на съкращенията на Warner, но решаването на съвременни проблеми изисква от ръководителите да се фокусират върху нещо повече от числата като мярка за успех. Както и в минали моменти, когато вниманието на публиката се е колебаело (пред лицето на заплахи като радиото, телевизията и домашното видео), най-доброто решение не се крие в счетоводството, а в креативността - да се даде възможност на режисьорите, сценаристите и актьорите да създават забавление, което истински вълнува публиката и я кара да го търси.