IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазарът на дигитална реклама в България е записал рекорден ръст от близо 38% през 2021 г.

Повишението е по-голямо от средното за Европа

18:50 | 20.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Нетният обем на дигиталната реклама в България е достигнал 198,9 млн. лева през 2021 г., като за първи път преминава психологическата граница от 100 млн. евро, показва проучването AdEx, което IAB България провежда ежегодно с ИПСОС.

Според него ръстът на годишна база е почти 38 на сто и изпреварва средния за Европа (30,5%), отчетен от IAB Europe. Ръстът за България е и рекорден откакто се провежда проучването, т.е. от 2010 г. насам. Той ни нарежда в топ 5 по растеж сред пазарите в Европейския съюз, разкри Чавдар Димов, който е ръководител на комисията за проучвания в IAB България.

Нетен ръст на пазара на дигитална реклама в България. Графика: IAB България Нетен ръст на пазара на дигитална реклама в България. Графика: IAB България

Сходни тенденции се наблюдават и на Стария континент. Ръстът на пазара на дигитална реклама в Европа е сравним само с 2008 г., преди настъпването на финансовата криза.

Общо 55 млн. лева са инвестициите в български издатели за миналата година, или с 33,6% повече спрямо 2020 г.

По думите на Димов и този ръст е рекорден и е важен показател за доверието на рекламодателите в медиите у нас.

Най-голям дял от общия пазар на реклама остава за „дисплей рекламата“ – общо 69%, но това е с два процентни пункта по-малко спрямо предходната година. От гледна точка на обема дисплейната реклама е записала повишение с 21,7% за периода. С 25% пък са нараснали инвестициите във видео формати и заемат 43% от най-голямата категория на българския пазар.

Представяне в основните пазарни категории. Графика: IAB България Представяне в основните пазарни категории. Графика: IAB България

Социалните мрежи, които са част от дисплейната реклама, достигат 43% дял от нея. Данните показват повишение спрямо 2020 г., когато делът беше 38%, а показателят е под средния за Европа.

Най-голям процент от инвестициите в дигитална реклама са направени през автоматизирани решения, близо 78% от общия обем на пазара.

Значителен ръст от цели 143% на годишна база записват средствата, похарчени за партньорства с таланти и инфлуенсъри, като сумата достига 6,1 млн. лева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:36 | 20.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още