„Temu може да не е в състояние да предлага настоящите си ниски цени дълго време, което може да доведе до ерозия на ключовото ѝ предложение за стойност“, пишат анализатори на Morgan Stanley, включително Симеон Гутман в скорошен доклад, наречен „Ефектът Temu”. Според тях данните предполагат, че Temu привлича нови купувачи, но без да създава реална лоялност след първите им тестове на платформата.
PDD и Temu имат доста поддръжници. По думите им компанията майка вече е показала, че може да превърне редица потребители в клиенти, от които да печели. PDD е на път да повиши нетната си печалба с около 60% тази година до 51 млрд. юана (7,1 млрд. долара) при 235 млрд. юана приходи. В момента Temu губи милиарди, но много анализатори смятат, че тя ще стане рентабилна и ще се превърне в значителна част от бизнеса на компанията с течение времето.
„Очакваме компанията да се превърне сила, с която трябва да се съобразяваме в световен мащаб през следващите години“, написаха в доклад в през август анализатори от Sanford C. Bernstein, водени от Робин Джу.
PDD твърди, че вкарва значителни иновации в електронната търговия, включително интерактивно пазаруване, наподобяващо игра, и по-ефективна верига на доставките, която свързва потребителите директно с фабриките за по-ниски разходи. „Моделът „от потребителя до производителя“ (C2M) на Pinduoduo е пионерско усилие в Китай. С Temu адаптираме този модел за световните пазари“, коментира говорител на компанията.
Ма и Хуан отразяват смяната на поколенията в китайската технологична индустрия. 59-годишният Ма като момче ходи по хотелите, за да учи английски от чужденции и започва бизнеса си, когато Комунистическата партия започва да отваря икономиката за частни предприятия. Идеята за Alibaba му хрумва, когато се опитва да търси бира онлайн и осъзнава, че почти нищо не може да се намери на китайски език.
Хуан, с 16 години по-млад математически таланти, започва кариерата си с глобални възможности. Той завършва Университета в Уисконсин и работи както за Microsoft, така и за Google. Когато основава PDD, той забелязва възможност да се намести между двамата лидери в китайската технологична индустрия – Alibaba и Tencent Holdings. Предприемачът осъзнава, че Alibaba наистина не може да прави много в социалните мрежи и в игрите, докато Tencent има проблеми с онлайн търговията. „Тези две компании наистина не се разбират взаимно“, коментира в интервюто си от 2017 г. Хуан. „Те наистина не разбират как другата прави пари“.
PDD претърпява много провали по пътя към успеха. След като става публична в Nasdaq през 2018 г., цената на акциите ѝ потъна под тази от IPO-то заради опасения за печалбата. Alibaba и други играчи в онлайн търговията започнаха да копират стратегията на PDD. Хуан също така се оттегли като председател през 2021 г., след като нетното му богатство нарасна до 45 млрд. долара, след като Пекин започна да репресира китайски технологични гиганти и милиардери като Ма.
И все пак PDD продължи напред. Под ръководството на главния изпълнителен директор Чън Лей компанията повиши приходите си, като направи експанзия в по-малките градове в Китай и зад граница. През 2021 г. компанията генерира първата си годишна печалба при 94 млрд. юана приходи, а миналата година утрои печалбата си, докато приходите ѝ нараснаха до 131 млрд. юана.
И все пак има признаци, че растежът на Temu може да е краткотраен. Около 44% от нейните купувачи харчат по-малко в платформата, докато 22% харчат повече, показва проучване на Morgan Stanley. Това е индикация, че компанията привлича нови купувачи, които са жадни за сделки, без да ги превръща в лоялни клиенти. Потребителите на Temu са предимно жени, млади и с ниски доходи. Повече от половината имат годишен доход от под 50 хил. долара, а 58% са под 45-годишна възраст, твърди фирмата.
Финансовият мениджър от Хрис купува пухкава пижама и няколко дребни дрънкулки за 20 долара при първата си поръчка и получава всичко за около седмица. „Бях доволна от стоките, макар и разочарована от себе си“, казва тя.
Бъдещето на Temu далеч не е ясно. Тя предлага повече евтини стоки, включително дрехи, които се конкурират с тези в Shein и други фирми, занимаващи се с бърза мода. Въпреки това клиентите редовно се оплакват от качеството на стоките в платформата и от грешки в доставките. Дори феновете казват, че пристрастяването към приложението е притеснително. „То е толкова забавно, че загубих представа за времето за цели седем часа“, наскоро споделя един създател на съдържание в YouTube.


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
преди 1 година Чудесно, поредният Тик Ток в пазаруването ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар