IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Соня Миртич, Royal Robbins: Все повече българи са готови да инвестират в по-качествени дрехи

След Гърция и Сърбия бе логично да влезем и в България, казва мениджърът продажби за Югоизточна Европа

08:15 | 16.06.23 г.
Снимка: Royal Robbins
Снимка: Royal Robbins

На българския пазар се появи нов моден бранд. Royal Robbins отвори първия си магазин у нас и планира експанзия, ако бизнесът се развие добре. За плановете на марката и иновациите, на които залага тя в създаването на продуктите си разговаряме със Соня Миртич. 

Соня Миртич
Снимка: Royal Robbins

Соня Миртич е мениджър продажби за Югоизточна Европа във Fenix Outdoor. Работата ѝ е фокусирана върху бранда Royal Robbins и аксесоарите на марката Fjällräven. Опитът ѝ предимно в сферата на маркетинга. Преди да постъпи на работа във Fenix, тя е била част от търговския екип на Studio Moderna (собственик на брандовете Dormeo и Top Shop), както и в няколко словенски медии като Pro Plus и Delo. Соня е част от екипа на Fenix Outdoor от три години, като отговаря за Словения, Хърватия, Сърбия, България и Северна Македония.

Как Royal Robbins се спря на България като следваща стъпка в развитието си?

- От доста време гледаме към този регион, защото по време на пандемията всички преоткриха отново природата и видяхме чудесен потенциал. Първоначално се насочихме към Гърция заради планините там. След това навлязохме в Сърбия, защото за нас езиковата бариера е по-малка. Постигнахме огромен успех и в двете страни, затова се запитахме защо да не навлезем и в България. Логично решение е. Освен това имате чудесна история, свързана с планинарството. Наистина се надяваме, че тук ще сме също толкова успешни, колкото на другите пазари.

Кои са основните пазари на Royal Robbins?

- Ако говоря за групата Fenix, това е Скандинавия, Бенелюкс (Белгия, Нидерландия и Люксембург) и Германия. България все още е малка част от бизнеса, но целият регион все още е само малка част. Ние не искаме да сме най-големите, искаме да сме най-добрите. Това е нещото, което ни интересува.

Коя е следващата страна в региона, в която искате да навлезете?

- Ако трябва да сме честни, все още не знаем. Първо бихме искали да видим как ще се развият нещата в България, с идеята евентуално да направим експанзия в страната. След това може да помислим за следваща страна. Нека първо видим как българските потребители ще възприемат Royal Robbins, дали ще е толкова успешна, колкото в другите страни, а след това ще мислим за следващата крачка.

Royal Robbins е част от Fenix Outdoor, както споменахме, а под шапката на Fenix стои още един бранд, познат в България – Fjällräven. Каква е разликата между двете марки?

- Fjällräven е бранд, насочен повече към производството на екипировка и аксесоари за мъже и жени, подходяща за преживявания дълбоко сред природата. От своя страна, Royal Robbins идва от Северна Калифорния, където времето е подобно на това тук. Там имат тежки зими, но имат и тежки лета. Основателят Ройъл Робинс и неговата съпруга Лиз са били насочени предимно към приключенията и са били фантастични катерачи. Искали са да защитят природата от първите дни, когато започват да се катерят и стават първите, които включват усилия за устойчивост във всичко, което правят. Независимо дали става въпрос за приключенско пътуване или по-късно, когато започват да проектират облекло и екипировка. Така че Royal Robbins е по-скоро лайфстайл облекло за занимания на открито.

Марката е известна с иновациите, на които залага. Какви иновации ползвате по-конкретно в създаването на продуктите на Royal Robbins?

- В днешно време използваме много иновативни технологии, които ни позволяват да излизаме на открито по-често, тъй като вярваме, че приключенията са полезни за душата. На първо място е тази за отблъскване на насекоми. Разработихме технология, чрез която вкарваме перметрин в дрехите (колекцията Bug Barrier). Третира се с висока температура, благодарение на което той остава в тъканите. Този перметрин защитава от комари, кърлежи и оси. Така че ако излезете на пикник или на къмпинг, просто си обличате якето например и сте предпазени от насекоми.

Втората иновация е свързана с избягването на петна - HeiQ stain-away технологията, която можете да откриете в колекцията Spotless. Става дума за тъкан, направена от рециклиран полиестер. Благодарение на нея всякакви петна на водна основа – от кафе, червено вино, слюнка, изчезват, стига да изчистите дрехата с вода.

За зимните колекции пък използваме рециклирани черупки от стриди, материя позната още като морска вълна (seawool). На практика те са хранителен отпадък, който ние смиламе, смесваме с рециклиран полиестер и от всичко това правим пуловери. Черупките помагат за намаляване на статичното електричество в дрехите. Когато си събличате пуловера, косата ви не отива във всички посоки, както обикновено. Морската вълна също има наистина меко и гладко усещане, когато я носите, и има антибактериални и изолационни предимства. Артикулите от морска вълна изглеждат страхотно и предизвикаха доста шум в аутдор индустрията на последното ISPO изложение.

Как обаче рециклирате всички тези дрехи, които са направени от рециклирани материали?

- Знаете, че когато се миксират различни материали, тогава рециклирането е невъзможно. Ето защо се опитваме да правим продуктите си със 100% полиестер, 100% памук и т.н. Стремим се да използваме материали, които вече са били използвани. Нашата цел е да бъдем 100% устойчиви до 2025 г. Направихме големи крачки в тази посока през последните години. Стигнахме от 43% устойчивост през 2022 г. и по прогноза ще достигнем до 85% през 2024 г. Това, което правим от гледна точка на устойчивостта, е, че се опитваме да създаваме дизайни отвъд времето.

Настоящата икономическа криза превръща ли се предизвикателство за Вашия бизнес?

- Заради пандемията хората започнаха да откриват колко е хубаво да излизат сред природата. Освен това все повече търсят качеството и му обръщат внимание. Може би разбиранията на хората постепенно се променят. Потребителите са по-склонни да плащат повече, но очакват и качество, така че дрехите им да издържат повече, да са по-здрави. На фона на кризата, счетоводният ни баланс изглежда добре. Имаме добри резултати и се радваме на стабилен растеж.

Смятате ли, че хората в България наистина са готови да инвестират в подобен тип дрехи, на фона на продължаващата доминация на бързата мода?

- Да, все повече. Случва се с годините. Ако учите едно дете, че трябва да изхвърля боклука в кошчето, че не трябва да изхвърля всяка тениска бързо, а да се грижи за нея и да я носи по-дълго, нещата се променят. Със смяната на поколенията ще се промени усещането за тези неща. Като цяло смятам, че все повече хора разбират, че планетата трябва да бъде здрава и трябва да правим повече за това. Определено гледаме повече в дългосрочен план, отколкото в краткосрочен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:59 | 16.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Интервюта виж още

Коментари

Финанси виж още