Мохамед Ел-Ериан, изпълнителен директор на Pacific Investment Management Company, говори пред Project Syndicate за имиджа, който имат централните банки и как те трябва да намалят активността си и да ограничат нетрадиционните мерки.
Изграждането на „имиджа“ на модерните централни банки започна още през 80-те години на XX в., когато председател на Федералния резерв беше Пол Волкър. Тогава той се сблъска с обезпокоително високите нива на инфлацията. Той обяви война на инфлацията, която в крайна сметка спечели. Пол Волкър предизвика дефлация и всъщност направи много повече в сравнение с очакваното поведение на икономиката в такава ситуация. Той също така възвърна доверието у Фед сред широката общественост, финансовите пазари и политиците.
Победата на Волкър беше въплътена в закон, който даде на централните банки по-голяма свобода, а в някои случаи – дори независимост от политическите ограничения, които дълги години се оказваха проблем за тях. За много хора централните банки са символ за надеждност и отговорност. Казано по-просто – може да им се вярва, че, когато трябва, ще направят правилното нещо. Но те срутиха изграденото доверие.
Всеки един изпълнителен директор на голяма корпорация ще ви каже, че марката може да се превърне в модел за поведение. В същността си марката е един вид обещание, а влиятелните марки спазват строго обещанията си било то за качеството на продукта, цената на стоката или опита на компанията. В някои случаи потребителите купуват само заради марката, въпреки че може и да нямат цялата налична информация за продукта, който купуват.
И наистина, марката на компанията улеснява много основната й задача – да максимизира печалбата си. Ако разгледам за пример Apple, Berkshire Hathaway, Facebook и Google, можем спокойно да кажем, че те се превърнаха в достоен модел за подражание.
Успехът на Волкър спомогна централните банки от Запада да използват имиджа си, за да поддържат ниски и стабилни нива на инфлация. Разкривайки намеренията си за задържане на ценовите равнища, те могат да променят очакваната инфлация и по този начин убедиха обществото и правителството да свършат трудната работа.
През последните пет години не е имало заплаха от инфлация. Вместо това централни банки от Запада трябваше да се изправят лице в лице със сривовете на пазара, проблемите във финансовата система, затлачените механизми на паричната политика и слабия растеж в производството и заетостта. За да постигнат желаните цели, те се изправиха пред по-сложни предизвикателства. Банките бяха принудени да използват на максимум своята парична политика и марката си.
Това се забелязва най-вече в прилаганите все по-агресивно опити на централните банки да въздействат върху комуникацията и последващите политически насоки. И двете цели се използват широко в подкрепа на непопулярните мерки за издуване на счетоводните баланси с цел да се избегнат ликвидните капани.
Директорите ще ви кажат още, че бранд мениджмънтът е трудна работа. Трудно е да контролираш марката си, когато се поддаде на по-особеното отношение на клиентите спрямо нея.
Това се случи с акциите на Apple тази година. Това е брилянтно обяснено в една от книгите на Гай Кавазаки, който описва създаването на една марка като „очарование“. Ако използваме тази метафора на пазара, Apple може не само да създава нови продукти, но и да откаже конкурентите си. А инвеститорите изведоха цените на акциите й до невиждани висоти.


По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Варненски пожарникари с календар като Victoria's Secret
Вълнуващи празнични предложения от А1: Премиум смартчасовници с до 600 лв. отстъпка
Желязков: Мораториумът за износ на дизел скоро може да отпадне, НС да реши за отмяната
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
преди 12 години На местните ЦБ - ДА, на "големите" - НЕ - малките ще се "окажат" проводници на кризата, а големите - спасителки!Вече е извървят около половината път! - после -> "Дупе да ни е яко" ;)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар