IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Атаките в Оманския залив показват колко уязвимо е корабоплаването

Задълбочаване на конфликтите между Иран и Израел и Иран и Саудитска Арабия може да доведе до сериозни проблеми за световната икономика

14:58 | 11.08.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Marcelo del Pozo/Bloomberg</em></p>

Снимка: Marcelo del Pozo/Bloomberg

Тъй като войната в сянка между Иран и Израел и Иран и Саудитска Арабия се засилва, тези търговски кораби - без чийто товар компаниите по света ще трябва да прекратят дейността си, се изправят пред риска да бъдат ощетени поради принадлежността им към определена държава.

Смята се, че през последните няколко години Израел използва мини, за да атакува няколко ирански танкера, превозващи петрол за Сирия. Други атаки, за които се смята, че са извършени от Иран, са насочени към кораби, свързани с Израел.

„Много неща се случват в Оманския залив“, казва Саймън Локууд, морски експерт от световния застрахователен брокер Уилис Тауърс Уотсън. "Това е четвъртият инцидент за кратко време с кораб, свързан с Израел“, допълва той.

Преди две години Stena Impero се смяташе за превзет от Иранската революционна гвардия не поради някакви сериозни морски нарушения, а като очевиден пълномощник на Обединеното кралство, след като Лондон иззе ирански танкер, заподозрян в нарушаване на санкциите на ЕС срещу Сирия.

Корабите транспортират стоки, а се защитават и от пирати, поради което на Mercer Street е имало служител по сигурността. Тези служители обаче няма как да защитят товара и екипажа от атаки на враждебна държава.

„Ако Иран иска да причини сериозни смущения във веригата на доставки, атаките в Ормузкия проток може да зачестят“, казва Макгари. Подобно прекъсване би направило дори петролното ембарго на ОПЕК от 1973 г. да се почувства като преодолимо неудобство.

По-рано през лятото огнище на COVID-19 в китайското пристанище Янтян също демонстрира колко уязвима е глобализираната търговия спрямо прекъсванията на доставките. През май, когато в пристанището започна да се разпространява нова вълна от вируса, мениджърите намалиха операциите. Янтан обработва над 13 милиона контейнера със стоки, пътуващи в и извън Китай всяка година и частичното затваряне доведе до сериозно изоставане с обработката на стоките – толкова сериозно, че някои глобални търговци се опасяват, че това ще провали коледния им сезон.

Фактът, че огнище в китайско пристанище може да спъне коледното пазаруване трябва да тревожи всички, участващи в глобализираната икономика. Това подчертава и рисковете, свързани с потенциалната война на Израел и Иран, която може да се пренесе на товарните кораби.

„Ако се движат по-малко товари и превозването им отнема повече време, това удря потребителите в джоба и доверието в корабоплаването намалява“, посочва Локууд.

Повечето от нас може да не следят отблизо дългогодишната вражда на Иран и Израел, но ни е грижа за удобството на ежедневието ни. Затова и на събитията в Ормузкия проток трябва да се обръща повече внимание.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:49 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още