Тъй като войната в сянка между Иран и Израел и Иран и Саудитска Арабия се засилва, тези търговски кораби - без чийто товар компаниите по света ще трябва да прекратят дейността си, се изправят пред риска да бъдат ощетени поради принадлежността им към определена държава.
Смята се, че през последните няколко години Израел използва мини, за да атакува няколко ирански танкера, превозващи петрол за Сирия. Други атаки, за които се смята, че са извършени от Иран, са насочени към кораби, свързани с Израел.
„Много неща се случват в Оманския залив“, казва Саймън Локууд, морски експерт от световния застрахователен брокер Уилис Тауърс Уотсън. "Това е четвъртият инцидент за кратко време с кораб, свързан с Израел“, допълва той.
Преди две години Stena Impero се смяташе за превзет от Иранската революционна гвардия не поради някакви сериозни морски нарушения, а като очевиден пълномощник на Обединеното кралство, след като Лондон иззе ирански танкер, заподозрян в нарушаване на санкциите на ЕС срещу Сирия.
Корабите транспортират стоки, а се защитават и от пирати, поради което на Mercer Street е имало служител по сигурността. Тези служители обаче няма как да защитят товара и екипажа от атаки на враждебна държава.
„Ако Иран иска да причини сериозни смущения във веригата на доставки, атаките в Ормузкия проток може да зачестят“, казва Макгари. Подобно прекъсване би направило дори петролното ембарго на ОПЕК от 1973 г. да се почувства като преодолимо неудобство.
По-рано през лятото огнище на COVID-19 в китайското пристанище Янтян също демонстрира колко уязвима е глобализираната търговия спрямо прекъсванията на доставките. През май, когато в пристанището започна да се разпространява нова вълна от вируса, мениджърите намалиха операциите. Янтан обработва над 13 милиона контейнера със стоки, пътуващи в и извън Китай всяка година и частичното затваряне доведе до сериозно изоставане с обработката на стоките – толкова сериозно, че някои глобални търговци се опасяват, че това ще провали коледния им сезон.
Фактът, че огнище в китайско пристанище може да спъне коледното пазаруване трябва да тревожи всички, участващи в глобализираната икономика. Това подчертава и рисковете, свързани с потенциалната война на Израел и Иран, която може да се пренесе на товарните кораби.
„Ако се движат по-малко товари и превозването им отнема повече време, това удря потребителите в джоба и доверието в корабоплаването намалява“, посочва Локууд.
Повечето от нас може да не следят отблизо дългогодишната вражда на Иран и Израел, но ни е грижа за удобството на ежедневието ни. Затова и на събитията в Ормузкия проток трябва да се обръща повече внимание.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони