Ако в началото не успеете, опитайте отново и отново, гласи старата поговорка. Добър съвет, но до известна степен. Позволете ми да предложа модификация: дори когато успеете, пак опитвайте. Колкото и да е изкушаващо да обявиш победа и да продължиш напред, в много начинания има основания за преосмисляне на очевидно задоволителна формула, пише Тим Харфърд за Financial Times.
Помислете за съветите към интервюиращите за работа в „Талант“, новата книга на икономиста Тайлър Кауин и рисковия капиталист Даниъл Гроус. Те предлагат да се зададе рутинен въпрос, като „дайте ми пример как сте решили трудно предизвикателство на работното място“. След това поискайте друг пример. И още един. Дежурните отговори ще бъдат изчерпани бързо и кандидатът ще трябва да започне да импровизира, да копае надълбоко – или може би да признае, че е объркан.
„Ако кандидатът наистина има 17 различни значими работни триумфа“, пишат Кауин и Гроус, „може би искате да чуете как изглежда числото 17“.
Всъщност един от начините, описващи тази тактика, е интервюиращият да поиска успоредни, а не последователни отговори. Вместо да изгражда логическа последователност от 17 въпроса, той може да иска 17 различни отговора на един и същи въпрос.
Това е контраинтуитивен съвет, но логиката е достатъчно ясна и изглежда лесна за изпълнение. Защо тогава да не го направим? Ами, първо, чувстваме се неудобно. Второ, изискването на 17 различни отговора на един и същ въпрос може да изглежда глупаво или безплодно.
Въпреки че подходът е нетрадиционен при интервютата за работа, това е обичайна практика сред дизайнерите. Те често правят няколко различни опита да отговорят на дадена информация, вместо веднага да се фокусират върху това, което изглежда най-добрата идея. Правейки това, дизайнерите предпочитат да проучат пълния спектър от възможности, за да избегнат риска да се ангажират твърде рано с концепция, която изглежда привлекателна, но която в крайна сметка може да се окаже задънена улица.
Изследователите Стивън Дау, Алана Гласко и други от Станфордския университет проучиха тази идея, като помолиха участниците в експеримент да използват прост софтуер, за да проектират уеб реклама за списание. Половината от участниците работеха в серии: те очертаха пет прототипа на реклама, като след всяка от тях получаваха обратна връзка. Другата половина работеше паралелно: те скицираха три прототипа, след това получаваха обратна връзка и за трите, след което скицираха още два преди пак да получат обратна връзка.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично