Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Може би не iPhone ще тласне Apple към капитализация от над 1 трлн. долара

Бизнесът с услуги се очертава като все по-важен за американския технологичен концерн

Може би не iPhone ще тласне Apple към капитализация от над 1 трлн. долара

Снимка: Архив Ройтерс

Може никога да няма друг продукт, който да е толкова печеливш колкото iPhone.

Дори главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук почти призна това този месец, пише Financial Times.

„Пазарът на смартфони е нещо като най-добрият пазар в историята на света за една компания за потребителски стоки“, обясни той по време на обявяването на финансовите резултати на Apple.

Apple яхна вълната на успеха на iPhone, която доведе до рекордни печалба, а сега е на път да стане първата компания в света на стойност 1 трлн. долара. Но инвеститорите са разединени дали iPhone има достатъчно набрана инерция, за да помогне на компанията да достигне въпросната пазарна капитализация или устройството отстъпва.

Iphone носи около 60% от приходите на Apple. Нито едно друго от устройствата на компанията не генерира толкова. Затова не е чудно, че инвеститорите в Apple следят особено внимателно продажбите на iPhone на всеки три месеца.

Тримесечният цикъл е познат на онези, които наблюдават Apple. Информацията от китайските производители на електроника или коментарите от поддоставчиците на Apple от техните отчети започват да показват притеснения за представянето на iPhone. Книжата на Apple започнаха да понижават стойността си, а пазарната ѝ капитализация понякога се свива с милиарди само за дни.

Когато Apple обяви финансовите си резултати Кук е принуден да защитава перспективите пред iPhone. Приходите на компанията имат големи колебания – от 52% растеж през фискалната 2015 г. до 12% спад през 2016 г. и обратно към 3% растеж миналата година.

Още по темата

И все пак има стабилност и възможност за прогнозиране в друга част от тримесечните резултати на Apple. Вторият най-голям източник на приходи не е iPad, Mac и дори Apple Watch, а бизнесът с услуги.

Дигитални услуги като свалянето на приложения от App Store, съхранението на данни в iCloud и абонаментите за Apple Music взети заедно са донесли над 9 млрд. долара на компанията през последното тримесечие, което е с 31% повече спрямо същия период на предходната година. Представянето на това подразделение за услуги, което се съблюдава предимно от старши вицепрезидента Еди Кю, е модел за последователност, на фона на iPhone.

От 2006 г. този бизнес расте със среден годишен темп от 23 на сто според Джийн Мънстър, ветеран анализатор на Apple, който стана инвеститор в Loup Ventures. Ако беше оценен като други компании за „софтуер като услуга“, като Adobe, Dropbox или Intuit, бизнесът с услуги на Apple щеше да е на стойност 381 млрд. долара според Мънстър.

И все пак доста акционери са скептични дали бизнесът с услуги на Apple струва толкова много. Други неща тласкат нагоре цената на акциите в последните месеци, включително продажбите на iPhone и преразпределението на печалбата на Apple, генерирана в чужбина. Кук и финансовият директор Лука Маестри се опитват да накарат инвеститорите да обръщат повече внимание на App Store и на други услуги от повече от две години, подчертавайки целта за 50 млрд. долара годишни приходи на подразделението до края на 2020 г.

През януари 2016 г. компанията за първи път разкри, че има над 1 млрд. активни iOS устройства, включително смартфони, таблети, часовници и телевизионни сетове, на които може да продава своите услуги.

Тази база вече е нараснала до над 1,3 млрд., а приходите от услуги са се удвоили за четири години.

Малка, но нарастваща част от анализаторите на Wall Street най-сетне започват да приемат идеята. Morgan Stanley нарече услугите на Apple “основен двигател на растежа“ в последния си доклад.

Други анализатори вярват, че сегашният растеж на услугите няма да продължи дълго. Тони Саконаги от Bernstein Research оценява, че скорошното представяне е насърчено от тазгодишните плащания на стойност 5 млрд. долара от страна на Google, която по този начин си гарантира, че е основна търсачка в iPhone.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Магдалена Иванова

Последни новини

Още по темата

Коментари (2)

3
 
8
 
2
преди 3 месеца
Попитали радио Ереван:
- Как се доят овце?
- Като пуснеш нов iPhone на пазара...
0
 
4
 
1
преди 3 месеца
И няма компания, кояо да е толкова изложена на риск като Епъл, ако нещо се случи с айфона.

Още от Анализи
Google vs Facebook: Битката за Индия