Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Технологичните платформи са проектирани да бъдат пристрастяващи

Инженери и психолози са посветили кариерите си на зарибяването на хората

Технологичните платформи са проектирани да бъдат пристрастяващи

Снимка: Bloomberg

Google може да повлияе на избори. Facebook знае повече за вас, отколкото вашата съпруга. Приложението Alexa на Amazon може да записва разговорите ви в хола. Въпреки всичко, което се говори за заплахата от Big Tech (големите технологични компании – бел. прев.), те продължават да стават все по-големи, по-мощни и по-злоупотребяващи, пише за Wall Street Journal Блейк Мастърс, президент на Thiel Foundation и кандидат за сенатор от републиканската партия в Аризона.

Републиканските политици са се фокусирали върху политическата цензура и е лесно да се разбере защо: Консерваторите често са цензурирани в големите социални мрежи. Facebook и Twitter наложиха забрана на Доналд Тръмп в техните платформи, докато той беше президент.

Сенаторът Бил Хагърти от Тенеси предложи интелигентен законопроект, който би направил основните платформи на социалните медии обществени носители, като изисква от тях да предоставят разумен недискриминационен достъп на всички потребители. Авиокомпаниите не могат да ви забранят да летите, защото сте гласували за Тръмп, а телефонните оператори не могат да ви отрежат, защото се противопоставяте на абортите. Социалните платформи също не трябва да могат да ви изключват.

Цензурата се превърна в проблем на първо място, защото технологичните компании просто са твърде големи. По пазарна капитализация петте водещи американски компании са Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (компанията майка на Google) и Facebook. Всички те имт оценки от над 1 трилион долара. Amazon контролира повече от половината от всички онлайн продажби на дребно в Америка. Google има дял от 92% при интернет търсачките. Годишната печалба на Apple е по-голяма от брутния вътрешен продукт на седем американски щата.

Тези компании станаха големи като иновираха отдавна и остават големи като правят така, че никой да не ги предизвиква. Талантливият студент днес не иска да бъдат следващият Марк Зукърбърг; той мечтае Зукърбърг да купи неговата компания и да я добави към своята империя.

Не трябва да се плашим от Big Tech само защото отчитат огромни печалби или защото могат да смажат стартиращи конкуренти. Винаги обаче трябва да бъдем подозрителни към голямата концентрация на власт, която остава неотговорна пред никого.

Когато Google променя основните си алгоритми за търсене, Федералната комисия по комуникациите трябва да се увери, че промяната не е престъпна. Когато Google сключва сделки за увеличаване на пазарния си дял, Министерството на правосъдието и Федералната търговска комисия трябва да ги проучат внимателно и да се намесят, ако е необходимо. А когато нашите антитръстови закони са недостатъчни, трябва да напишем нови.

Но има още по-важен проблем, с който Конгресът трябва да се справи: Големите технологични компании ни вредят. Почти всичко, което правим онлайн днес, е проектирано да бъде пристрастяващо. Средностатистическият американец е прекарал повече от два часа на ден в социалните мрежи през 2020 г. Това е така, не защото следенето на профилните статуси и меметата са върхът на човешкото съществуване, а защото инженери и психолози са посветили кариерите си на зарибяването на хората. Внимателно разработените алгоритми атакуват центровете на удоволствието в нашите мозъци, което ни прави неспособни да изкараме и пет минути без да проверим телефона си.

Единствените печеливши са технологичните компании. Цялото това време пред екрана и всяко взаимодействие с техния софтуер създава много данни. Тези компании вземат тези данни и продават прецизно насочени реклами толкова ефективно, че граничат с хищническото поведение. След това те оптимизират своите платформи, за да ви държат онлайн, така че да получавате още повече реклами.

Време е да си върнем независимостта. Първата стъпка е да се забрани целевата реклама. Нека Google и Twitter продават реклами по начина, по който вестникът го прави. Да възстановим света, в който може да говорите със съпруг, родител или приятел без телефонът ви да слуша.

Следващата стъпка е да се заемем с вградената пристрастеност към технологичните платформи. Престъпление е, когато производителите на опиати агресивно лансират умишлено пристрастяващ продукт. Когато казината го правят, ние го приемаме като порок, който се нуждае от регулация. Трябва да имаме същото отношение към приложенията и мобилните игри, които източват енергията на милиони.

Никога досега няколко огромни корпорации не са контролирали почти целия поток от информация в нашето общество. Бъдещето на Америка ще се определи от начина, по който Конгресът избере да регулира Big Tech през следващото десетилетие. Трябва да се противопоставим на господството на корпоративната технокрация и да начертаем нов курс.

По статията работиха: автор Петър Нейков, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
ESG балонът може да се спука