Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Фредерик де Вилде: България е лидер на пазара на бездимните продукти

Според президента на Philip Morris International за ЕС стремежът им е един ден да се превърнат в компания само за бездимни продукти

Фредерик де Вилде: България е лидер на пазара на бездимните продукти

Снимка: Philip Morris International

Половин година след като една от най-големите тютюневи компании в света Philip Morris International (PMI) влезе на пазара в България, на ексклузивно събитие с медии  президентът за региона на ЕС Фредерик де Вилде и други представители на  висшия мениджмънт на компанията споделиха изненадата си от положителния прием на системата за нагряване на тютюн в България  и от благоприятна регулаторна среда в страната.

„България е специална по определен начин, защото на този пазар се вижда интересна комбинация от фактори: подходяща регулаторна среда, която позволява предлагането на иновативните бездимни продукти на пазара, отличен прием от страна на потребителите още от първите месеци на пазара и не на последно място - хората говорят за него, и то в положителен смисъл“, коментира президентът за ЕС Фредерик де Вилде.

Компанията в момента е в инвестиционен режим, коментира той, и е с амбицията до 2025 г. 30% от производствения ѝ обем да бъде от бездимни продукти. През 2017 г. 13% от нетните ѝ приходи са дошли от алтернативни продукти, а търговските инвестиции в тази сфера възлизат на 39-40% от общите. Инвестициите в развойна дейност са дори по-високи - 70%.

Investor.bg разговаря с Фредерик де Вилде, президент за региона на Европейския съюз в PMI, за да ни разкаже как се представя системата за нагряване на тютюн в България, как вижда бъдещето си лидерът в тютюневата индустрия и наистина ли са по-малко вредни бездимните продукти от конвенционалните цигари.

- Господин Де Вилде, вие сте президент за региона на Европейския съюз. Къде се намира България за Вашата компания в сравнение с останалите тютюневи пазари в региона, особено по отношение на новите бездимни продукти?

- България е лидер от гледна точка на регулаторната среда за бездимните продукти. На първо място, страната е транспонирала изцяло Директивата на ЕС за тютюневите изделия в националното си законодателство. Вследствие на това властите в България създадоха отделна фискална рамка за този вид продукти, подобно на много други страни в ЕС. Освен това създадоха и подходяща регулаторна среда за информацията, която е насочена към потребителите и е базирана на научни изследвания.

Ако разгледате тези отделни части, България определено е пионер по отношение на регулаторната рамка за бездимни алтернативи на конвенционалните тютюневи изделия. Според мен това е забележително, защото в миналото България бе критикувана заради нивата на тютюнопушене и заради политиката си към тютюневите продукти. Сега, за около 2 години, властите показаха, че се стремят да намалят вредата за здравето от употребата на тютюн и създадоха подходящата среда, за да може тази категория алтернативни продукти да расте на пазара. Мисля, че това ще доведе до все по-слаба употреба на конвенционални тютюневи продукти и в крайна сметка – до подобряване на здравето на пълнолетните пушачи.

- По-рано казахте, че Вашият продукт IQOS е от 6-7 месеца на пазара. Как се представя той за този период в сравнение с други пазари в същата времева рамка?

- Много по-добре, макар да беше изненадващо за нас. България е страна със сравнително високи нива на тютюнопушене. Затова не знаехме дали би имало интерес от страна на хората да спрат цигарите и да се пренасочат към бездимни алтернативи. Това определено не е нещо очевидно.

Освен това от гледна точка на устройството не бяхме сигурни дали хората биха имали желанието и покупателната сила да купят нещо, което струва известна сума пари. А и като цяло дали средата в страната е достатъчно отворена за подобни алтернативи.

Наистина не бях убеден дали тази категория ще се хареса и ще набере сила тук. Но бях изненадан от реакцията на хората, от желанието да обмислят нещо различно, от стремежа на пушачите да се пренасочат към бездимна алтернатива, от интереса към научната страна на продукта, а и от споделянето на опита си с IQOS сред познатите си.

- Как се представя Европейският съюз като цяло в сравнение с други пазари, когато говорим за приемането и навлизането на бездимни продукти?

- Трудно е да сравняваме ЕС като цяло, тъй като има много разлики между отделните страни. От една страна някои от тях са по-бързи в прилагането на директивата на ЕС и регулаторните промени от други, а в същото време – в някои държави ограниченията са толкова строги, че е много трудно да информираш хората достатъчно и да увеличиш тяхната осведоменост. А това значи, че хората се запознават с продукта по-бавно.

Освен това има и различия, когато говорим за това доколко отворени са хората на определен пазар да приемат една такава алтернатива на тютюнопушенето. Затова и не можем да говорим за единен пазар на ЕС, а за много различни страни членки.

- Как виждате бъдещето на бездимните продукти и вашето място сред конкуренцията?

- На първо място за мен най-важното е науката зад тези продукти и това  да имаш регулаторна среда, като тази в България, която да следи научната страна и гарантира, че тя отговаря на най-високите стандарти и че хората са правилно осведомени.

В рамките на тези параметри започваме с IQOS, но смятам, че сме едва в началото на пътя на този продукт. Имаме и други бездимни платформи, т.е. и други научно базирани алтернативи, с които в един момент ще допълним пазара.

Имаме конкуренция на много места, например в Япония, и със сигурност тя ще нарасне. Но мисля, че трябва да приветстваме такава конкуренция, стига продуктите значително да намаляват токсините и да са от полза за общественото здраве. Докато хората спират да ползват конвенционални цигари и се пренасочват към тези алтернативи, трябва да сме щастливи и да гарантираме, че иновациите ще бъдат предпочитаният избор.

Смятам, че спрямо конкуренцията сме по-напред, но не трябва да очакваме, че нещата ще останат същите. Трябва да продължим да предлагаме наука и да разработваме продукти в дългосрочен план, за да избират хората нашия франчайз пред други.

- Имате ли информация от клиентите си защо на първо място избират ваш продукт - дали е заради собственото си здраве, заради здравето на тези около тях или причините са други?

- Първоначално потребителите сякаш по-скоро избират продукта заради това, че са бездимни, че не остават неприятен аромат, че дрехите им не миришат на цигари - всички онези осезаеми неща. След това обаче, когато започнат да използват продукта и свикнат с него, осъзнават и научната му стойност и ползите, които той може да донесе за тяхното здраве и това на околните.

- Скорошно проучване на Euromonitor International сочи, че САЩ са най-големият пазар на бездимни тютюневи изделия. PMI е подал две досиета пред Администрацията по храните и лекарствата (FDA) в САЩ за IQOS. Кога очаквате решение от FDA и кога планирате да започнете продажбата на продукта си в САЩ?

- FDA е единствената агенция с издадени насоки към производителите, които предлагат за одобрение  за пускането на американския пазар на тютюневи продукти с модифициран риск и ние следваме тези насоки много внимателно, които като цяло много приличат на тези за фармацевтичните компании. Базирахме изследванията си на изискванията на FDA, подадохме заявление за тютюнев продукт с модифициран риск и малко след това и заявление за одобрение продуктът да бъде пуснат на пазара.

Важно е да осъзнаем, че става въпрос за огромен обем данни, множество проучвания, в много страни и много области. Само едното бе от 2 млн. страници, затова е нормално всяка агенция по света, включително FDA, да има нужда от време да прегледа подробно документите. Това е и един продължителен диалог – те се обърнаха към нас за допълнителна информация, която предоставихме. Така че сега им трябва време, за да пручат всичко, а от наша страна е важно да предоставим достатъчно доказателства, за да могат да вземат решение.

- Наскоро публикувахте и обнадеждаващи резултати за 6-месечни клинични изследвания с пушачи, които са преминали на IQOS. Какво показват резултатите и можете ли да твърдите, че бездимните продукти са по-безопасни от обикновените цигари?

- Все още не можем да кажем, че нашите продукти са по-малко рискови. Научното изследване предоставя някои много силни доказателства, които се трупат с времето, и то от различни етапи – става въпрос за състава на аерозола от употребата на продукта, токсичността, излагането на човешкото тяло към него, както и клинични данни.

В момента финализираме този пакет от научни данни. Това, което можем да кажем засега, е, че нивото на токсичност е намалено с 90-95%, а показателите на потребителите на IQOS са сравними с тези на отказалите се от всякакви цигари. Затова всичко сочи в правилната посока.

Щом учените финализират пакета, ще можем да предоставим по-категорични заключения, но това, което можем да заявим в момента, е, че бездимните продукти със сигурност са по-добра алтернатива на употребата на конвенционални цигари.

- Вие сте в България и като гост на Webit. Защо участвате в един такъв дигитален форум, особено от гледна точка на иновациите? Наистина ли се променя тютюневата индустрия и как виждате бъдещето на сектора и на Вашата компания откъм иновациите?

- Повечето участници в Webit трансформират категорията, в която работят, заради дигиталната ера и промените, които дигитализацията провокира за всички бизнеси. Тези компании и способните хора зад тях са тук и те наистина са революционни.

Ние създаваме революция в самата Philip Morris, трансфомирайки компанията отвътре, с познания в сферата на науката, на електронните устройства, в обслужването на клиенти, в това как да информираме хората за тези нови продукти и т.н.

Залагаме на силната дигитализация на продукта – опитваме се да следваме потребителите и мястото, където устройствата се регистрират, и така да знаем къде хората могат да имат въпроси за устройството, кога ще го заменят, кога ще си купят ново. Това открива нови сфери на работа за нас – например управление на данни, управление на връзката с потребителите чрез дигитални канали, а това е нещо ново за нас.

Затова за мен Webit е правилното място, от където мога да науча как хората внедряват иновациите си отвътре, но и те самите да чуят как една компания се опитва да се трансформира вътре в себе си, а не отвън. Искаме да споделим нашия научен, иновативен и дигитален опит и да се поучим от останалите.

- Смятате ли, че ще дойде ден, в който ще бъдете напълно компания, произвеждаща само бездимни продукти?

- На това се надяваме, но ще отнеме време. Не мисля, че ще можем в краткосрочен план да информираме и да стимулираме всеки човек по света да премине към бездимен продукт. Всеки ден обаче успяваме да накараме 10 хил. души да изберат тази алтернатива и се надявам да можем да ускорим този темп. Но честно казано, ако успеем да убедим всички хора да спрат да палят обикновени цигари и да преминат към по-добри алтернативи колкото се може, по-скоро, би било по-добре за всички. Затова ще продължим да инвестираме, за да сме сигурни, че ще постигнем тази цел.

По статията работи: автор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Европа
Първият руски промишлен агроробот беше тестван успешно