IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Колко струва безплатният градски транспорт в Люксембург?

Великото херцогство въведе мярката от вчера

15:06 | 01.03.20 г.
<p>
	<em>Снимка: EPA/БГНЕС</em></p>

Снимка: EPA/БГНЕС

След месеци на очакване безплатният обществен транспорт в Люксембург вече е факт. С население от едва 614 хил. души, това е една от най-малките страни в Европа, но идеята не е безпрецедентна, пише ВВС.

Стремежът към „безплатно придвижване“ завладява въображението. Автобуси, трамваи и влакове вече ще превозват безплатно и местните жители няма да се нуждаят от билет.

Една от целите е да се смекчат задръстванията, но критиците казват, че мярката е пиар трик.

„Правителството иска Люксембург да се превърне в лаборатория за мобилност“, казва министърът на мобилността Франсоа Бош, посочвайки бързо растящото население на Великото херцогство, което се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 хил. служители, почти половината от трудовата сила в Люксембург, пътуват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и богатата икономика. Безплатният градски транспорт влезе в сила вчера с концерти на четири гари и редица други събития.

Според Маркус Хесе, преподавател по градски изследвания в Люксембургския университет, това е погрешно решение на сложен проблем.

Един от въпросите е дали безплатният градски транспорт наистина ще бъде безплатен.

Каква е цената?

Пътуването с обществения транспорт ще бъде безплатно както за местните жители, така и за посетителите с изключение на пътуващите в първа класа във влаковете.

Цената на проекта ще бъде 41 млн. евро (44 млн. долара) в изгубени билети, но част от нея ще бъде поета от данъкоплатците. „Разбира се, само защото го наричам безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща“, казва Бош, който е част от Зелената партия в Люксембург.

Общата цена на услугата е над 500 млн. евро, така че правителството смята изгубените приходи от билети за относителни малки. Транспортните служители няма да загубят работата си, те просто ще отделят по-малко време за проверка на билетите.

Пътуването в обществения транспорт не беше скъпо преди 29 февруари. Билетът струваше 2 евро, а картата за един ден – 4 евро. Много служители в Люксембург получават пари от работодателите си за придвижването си през годината, така че малцина харчеха много за транспорт.

Правителството имаше редица причини да въведе безплатен обществен транспорт. Това е социална мярка, която ще удари големите данъкоплатци повече от останалите. Правителството иска да намали колите на пътя, тъй като Люксембург е страната с най-голям брой автомобили на 1000 души население в ЕС. То цели пътуващите с обществен транспорт да нараснат с 20 на сто за пет години.

Какъв е проблемът?

Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са задръстени в пикови часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със забавянията си.

Цената на бензина и дизела в Люксембург е ниска в сравнение със съседните й страни, така че не само много работещи от съседни страни пътуват с кола до работното си място, а и редица „горивни туристи“ пресичат границата, за да напълнят резервоара си.

Безплатният градски транспорт няма да се справи с проблема с колите, защото Люксембург има „високи заплати и ниски цени на бензина, затова хората купуват коли“, казва проф. Хесе.

Много от пътуващите от съседни страни живеят в райони без приличен градски транспорт, така че според него те ще продължат да се придвижват с автомобил. Жителите на Люксембург, които сега карат колело, може да слязат от велосипеда си и също да се насладят на безплатното пътуване.

Според проф. Хесе правителството е избрало неточния момент. Новата трамвайна мрежа се разширява и се инвестира във влакове и автобусна система, но ще е необходимо време, казва той.

Ще се подобри ли инфраструктурата на Люксембург?

Една от ключовите цели е общественият транспорт да стане по-добър с обещание за инвестиране на близо 4 млрд. евро във влакове между 2018 и 2027 г.

Правителството счита, че броят на ползвателите на градския транспорт ще нарасне с 20% през идните пет години и че разширяването на трамвайната и автобусната мрежа ще може да поеме увеличения пътникопоток.

Люксембург харчи повече от брутния си вътрешен продукт за транспорт от която и да е друга европейска страна с 600 евро на човек на година.

Критиците твърдят, че мярката няма да разреши проблема с липсата на жилища, която накара хиляди жители на Люксембург да напуснат границите на страната, запазвайки работното си място.

Къде другаде има безплатен транспорт?

Естонската столица Талин въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местни жители. Тя не изключва да разшири мярката за други граждани, но не иска да плаща допълнителните 20 млн. евро, които ще й струва това.

Северният френски град Дюнкерк с население от 200 хил. души също въведе безплатен транспорт през 2018 г. и се похвали със значителен ръст на пътуващите с автобус. Успехът беше толкова голям, че привлече вниманието на кмета на Париж Ан Идалго. Едно от предизборните й обещания преди местните избори е да въведе безплатно пътуване за лица под 18 години. Преди време тя обмисляше идеята за безплатен транспорт за всички парижани, но това би струвало около 500 евро на домакинство и е смятано за твърде скъпо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още