IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българските превозвачи излизат на протест на 17 май

Целта е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които ще донесе новият пакет за мобилност на българската икономика

17:10 | 15.05.18 г.
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Българският автомобилен сектор, товарни превози и превози на хора, се обединиха около решение за мирен протест на 17 май, в деня на Срещата на върха ЕС - Западни Балкани в София. Решението бе взето на конференцията с международно участие "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа", която се проведе в София, съобщи bTV.

Целта на протеста е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи (СМП). От бранша бяха единодушни, че ще продължат да отстояват правото си на бизнес без дискриминация и двойни стандарти в ЕС.

Български, полски и унгарски превозвачи с обща декларация по Мобилен пакет 1 

Български, полски и унгарски превозвачи излязоха с обща декларация по Мобилен пакет 1 по време на форума в София. Подписалите се под декларацията подчертават, че съгласно чл. 26 от Договора на ЕС и Договора за функциониране на ЕС Съюзът следва да предприеме мерки с цел създаване или осигуряване на вътрешен пазар. Този пазар трябва да се състои от област без вътрешни бариери, в която свободното движение на стоки, хора, услуги и капитал да бъде гарантирано в съответствие с разпоредбите на Договорите. Тази ключова роля на Европейския съюз трябва да бъде взета предвид, се посочва в декларацията, допълва БТА.

Участниците в днешния форум заявиха, че товарните превози са бизнес, който се развива в силно конкурентна среда и не получава субсидии от фондовете на ЕС. Спазват се строги регулации, свързани с техническо състояние на превозните средства, екологични норми, безопасност на труда с над 36 директиви и регламенти. "Ето защо предлаганите регулации в пакет Мобилност 1 са напълно необосновани и засягат основно фирми от Централна и Източна Европа, които поради географската си отдалеченост ще бъдат силно затруднени или поставени в невъзможност а изпълнят изискванията", коментира Йордан Абаджиев, изпълнителен директор на СМП.

Общо 79,5 на сто от собствениците и управители на фирми определят промените в Мобилен пакет 1 като огромен риск за бизнеса и изразяват опасения, че до 2-3 години ще фалират, показва анкетно проучване. Над 83 на сто определят изискването да се връщат у дома за почивка като изключително затрудняващо, а някои като неизпълнимо.

С готвените регулации на практика ще се отнемат приходи в бюджета на България, а след 2020 г. от нашия държавен бюджет ще трябва да се плащат по-високите вноски в бюджета на ЕС за новия програмен период, смятат представители на бранша. 

Над 3000 български камиона ще излязат от европейския пазар заради определени текстове в пакета „Мобилност“. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на конференцията, цитиран от пресцентъра на транспортното министерство.

„Ние не искаме да допуснем стимулиране на емиграцията на български шофьори към европейски държави, защото това ще се случи след въвеждането на предложенията в този им вид. Още преди няколко години, когато се заговори за въвеждането на определени рестриктивни правила за българските превозвачи, сме реагирали остро, като сме защитавали по категоричен начин правата на българските превозвачи и сме отстоявали спазването на европейските принципи за свободно движение на стоки, хора и капитали“, изтъкна Ивайло Московски. По думите му българската позиция винаги е била категорична по тези въпроси и е правилно да бъде намерено консенсусно решение, защитаващо интересите на всички държави.

Няколко са темите, по които имаме спорове с част от държавите в ЕС, каза Московски. Първата тема е свързана с искането за въвеждане на задължение водачите на камиони да се прибират на определено време у дома. По този въпрос министърът изрази мнение, че България като страна в географската периферия на ЕС е в неизгодно положение, защото на шофьорите ще им отнеме много време да се приберат в страната на точно определен интервал от време. Отделно той изтъкна, че водачите, като свободни граждани на Съюза имат пълното право сами да избират къде да почиват със семействата си. Поради това България е категорично против това предложение. Позицията, която ще защитаваме, е, превозвачите да дават възможност за почивка на определен период на своите водачи, а те сами да избират къде и как да прекарат времето, когато не са на работа.

Втората тема е свързана с предложението да се въведе забрана седмичната почивка да се извършва в кабините на камионите, каза министърът. Той изтъкна, че тук има много неясноти, които ще създадат сериозни трудности за превозвачите, най-вече заради изискването на застрахователите товарите и камионите да не се оставят без надзор. Според Московски това означава, че водачите няма как да почиват в хотели без охраняеми паркинги. По този въпрос българската страна е готова да се съгласи, само когато има изградени паркинг зони с охрана и необходимите условия за шофьорите. По думите му, имаме уверението на ЕК, че се работи за изграждане за изграждане на такива зони, но кога ще станат факт - не е ясно.

По отношение на темата, свързана със заплащането на командировките на водачите, Ивайло Московски обяви, че има много неясноти и няма методика за изчисляването на тези ставки. Той допълни, че от ЕК са заявили, че тези правила ще важат и за превозвачи от трети страни, но ЕС няма правомощията и механизмите реално да контролира дали превозвачите извън Съюза спазват тези изисквания, което ще доведе до нелоялна конкуренция. Предложението на българската страна е начисляването на командировъчните спрямо законодателството в държавата, в която пребивава даден водач, да става след 7 последователни дни работа за месец.

По четвъртата тема, за каботажите, министърът изтъкна, че българската държава е готова на отстъпки за този тип превози, по отношение на броя на дните и операциите на месец.

Московски декларира готовност в знак на протест да напусне Съвета на министрите по транспорта, ако се приемат тези силово наложени рестриктивни мерки от ЕК.

Протестът на превозвачите блокира столицата

Около 100 камиона и още толкова автобуса ще бъдат позиционирани в София на 17 май. В цялата страна те ще бъдат много повече, защото в протеста се включват и градовете Пловдив, Велико Търново, Враца, Видин, Русе, Благоевград, Сандански, Петрич и др.

Предвижда се автомобилно шествие с тежкотоварни камиони и автобуси от 10 ч. до 17 ч. на бул. "Цариградско шосе" (отбивката към бул. "Брюксел", лентите в посока София). Паркирани товарни автомобили ще наредят протестна колона до отбивката за кв. "Дървеница" (4-ти км). След отбивката за кв. "Дървеница" до отбивката за бул. "Ситняково" ще бъде наредена протестна колона от автобуси.

Междувременно от 13 ч. до 17 ч. ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт пл. "Македония" по маршрута от ул. "Алабин" към Съдебната палата, вдясно по бул. "Витоша" до парковото пространство пред НДК, където протестиращите ще държат речи, обясни Траков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:36 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още