Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

80% от българските фирми не са готови с европейска защита на личните данни

100 хиляди българи трябва да се научат до 25 май 2018 г. да обработват личните данни в съответствие с европейския регламент

80% от българските фирми не са готови с европейска защита на личните данни

Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни. Снимка: Американска търговска камара в България

Около 80% от компаниите в България не са подготвени да реагират на въвеждането на новия европейски регламент за защита на личните данни от 25 май 2018 г., докато в Евросъюза това са отнася до 70% от фирмите. Това обяви Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни, на форум, организиран от Американската търговска камара в България, цитиран от бизнес организацията.

„Въвеждането на новия регламент за защита на личните данни ще засегне всички, целта е да се уеднаквят законодателствата по отношение защитата на личните данни в 28-те държави-членки на ЕС“, коментира той.

Караджов подчерта, че решението да се регламентира по-голяма отговорност на компаниите към гражданите, е резултат от превръщането на личните данни в бизнес за много компании.

Според него няма друга политика, която да влияе на толкова сфери в живота.

Още по темата

В зависимост от нарушенията глобите за нерегламентирано или злонамерено боравене с лични данни са до 2% (до 10 млн. евро) и до 4% (до 20 млн. евро) от годишния оборот на компанията.

Адвокат Таня Точева от адвокатска кантора “Точева и Мандаджиева” обясни, че най-засегнатите сфери ще са здравеопазването, банковото дело, застраховането, доставчиците на комунални услуги, мобилните оператори.

„В условията на непрекъснат обмен на данни в социални мрежи чрез мобилни приложения, облачни услуги и изкуствен интелект почти няма сектор, в който да не се обработват лични данни, обясни Пламен Ангелов от Комисията.

С въвеждането на Регламента се разширява сериозно наборът от права на физическите лица. Специално внимание се обръща на защитата на данните за децата. Повишава се изискването за прозрачност, въвежда се отчетност.

Регламентът задължава компаниите, които извършват системно наблюдение на гражданите, по-специално в интернет, както и когато обработват чувствителни данни, да назначат длъжностно лице по защита на личните данни.

Комисията предлага такова задължение да имат и компании, които обработват лични данни на голям брой лица, например над 10 хиляди.

„Между 50 хиляди и 100 хиляди души трябва да преминат обучение при трансформацията, която ще засегне бизнеса. Това поражда необходимостта от създаване на Национален център за обучение, като вече е определена сграда, за чиято реконструкция са необходими 1,5 млн. лв. Разчитаме да получим финансиране от бюджета за 2018 г.”, заяви председателят на Комисията за защита на личните данни. – Паралелно се работи и за изграждането на онлайн платформа, която може да образова едновременно 10 хиляди души. За нея Комисията се нуждае от 350 хиляди лева.

Ива Тодорова, член на борда на Американската търговска камара в България и председател на Дигиталната работна група, съобщи, че според Европейската комисия въвеждането на единни правила ще спести на бизнеса сумарно около 2,8 млрд. евро от правни разходи.

Тя е на мнение, че новата правна рамка гарантира по-добрата защита на правата на гражданите и предупреди, че  санкциите за нерегламентирана обработка на лични данни варират в зависимост от нарушенията до 2% (или до 10 млн. евро) и до 4% (или до 20 млн. евро) от годишния оборот на компанията.

До края на годината Комисията съвместно с МВР ще внесе за разглеждане в парламента проект за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни. В преходните и заключителни разпоредби ще се предложат промени в редица секторни закони, които трябва да се преведат в съответствие с новия регламент.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Магазините на Apple в САЩ остават затворени до май