IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

NEPI размразява проекта за мол в Пловдив, планира да е готов до края на 2024 г.

Serdika Center и Paradise Center са се върнали към печалба през миналата година, сочи отчетът на фонда

14:22 | 10.03.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

Южноафриканският фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcastle планира да построи търговския си център в Пловдив до края на 2024 г., става ясно от отчета на компанията за 2021 г.

Новият мол ще бъде с брутна отдаваема площ от 57 800 кв. м, а в момента проектът е в етап на получаване на разрешително за строеж, допълва компанията.

NEPI, която е собственик и на столичните молове Serdika Center и Paradise Center, обяви планове да построи нов търговски център в Пловдив още през 2018 г., но проектът е съпътстван от забавяния.

Молът трябва да се появи на терен от 36 декара на мястото на бившата Сточна гара в града, който беше придобит за над 17 млн. лв. Първоначалните очаквания на NEPI бяха търговският център да отвори врати до края на 2020 г., а в отчета на компанията за 2019 г. срокът беше изместен за края на третото тримесечие на 2021 г. Пандемията обаче принуди южноафриканския фонд да замрази някои проекти в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), един от които беше и този в Пловдив.

Търговският център в града трябва да е на четири нива, а общата инвестиция в него е 150 млн. евро.

През 2017 г. NEPI придоби Paradise Center в София в сделка за почти 253 млн. евро, която беше най-голямата за годината. Преди това фондът стана собственик и на Serdika Center за сумата от малко над 207 млн. евро.

Към 31 декември 2021 г. двата мола са донесли печалба на фонда от почти 36 млн. евро спрямо загуба от близо 6 млн. евро в края на 2020 г., а нетните приходи от наеми са достигнали 30,2 млн. евро при 25,3 млн. евро в края на 2020 г. Paradise и Serdika са оценявани на общо 493,7 млн. евро.

Миналата година е завършило разширението и преустройството на Paradise Center с откриването на няколко магазина с обща площ от 4200 кв. м, включително на Pepco и eMag.

Освен в България NEPI инвестира и в имоти в Румъния, Полша, Словакия, Унгария, Хърватия, Сърбия, Литва и Чехия. Общата стойност на имотите на компанията в ЦИЕ към края на миналата година достига малко над 5,8 млрд. евро.

Миналата година Румъния е била най-добре представилата се страна в портфейла с имоти на фонда, като приходите от наеми там са се върнали на нивата през 2019 г. От друга страна, приходите от наеми в Словакия, Литва и Чехия са били по-ниски през миналата година спрямо 2020 г. заради дълги периоди на блокада през първото полугодие.

През миналата година NEPI отчита печалба преди данъци от почти 262 млн. евро спрямо загуба от 202,4 млн. евро година по-рано. Нетните приходи от наеми са достигнали 347 млн. евро и нарастват със 7,4% спрямо 2020 г. Печалбата на акция, разпределена между акционерите през 2021 г., е 34,42 евроцента и е с 10,4% по-ниска в сравнение с година по-рано.

Нетната оперативна печалба от търговски площи се е повишила с 11,9% спрямо 2020 г., а ключови двигатели за това са били намаляването на временните отстъпки от наеми за наемателите заради COVID-19 (40,8 млн. евро през 2021 г. спрямо 69,5 млн. евро година по-рано) и ръстът на приходите от плаващи наеми, свързани с оборота на компаниите, до 28,3 млн. евро през 2020 г. спрямо 26,6 млн. евро през 2020 г.

През 2021 г. моловете на NEPI в ЦИЕ са регистрирали 244 млн. посещения, което е ръст с 10,4% спрямо година по-рано, но все още е спад с 27,3% спрямо 2019 г. Събираемостта на наемите е останала висока на ниво от 94% до 31 декември 2021 г. и 96% до средата на февруари.

През миналата година NEPI е инвестирала 75 млн. евро в строителство и капиталови разходи. През юли м. г. компанията продаде два сръбски мола в Крагуевац в сделка за 60,8 млн. евро.

Ликвидната позиция на фонда към 31 декември 2021 г. е силна, като той разполага с 1,1 млрд. евро, от които 499 млн. евро в кеш, а останалите 620 млн. евро под формата на неизползвани кредитни линии. Съотношението между дълга и собствения капитал достига 30,9% към края на миналата година и е под стратегическия праг на компанията от 35%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още