IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тунелът на Кресненското дефиле - най-безопасният и евтин вариант за преминаване

Ако преразгледаме проекта за магистрала Струма, одобрен от европейските власти, ще връщаме парите за цялостното й строителство, предупреждава експерт

16:44 | 20.05.14 г. 15
Тунелът на Кресненското дефиле - най-безопасният и евтин вариант за преминаване

До 400 млн. евро би струвало строителството на 15-км тунел в Кресненското дефиле, който е част от бъдещата магистрала Струма. Това изчисляват експертите от Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство, които на пресконференция опровергаха твърденията на браншовите организации в сферата на строителството и пътната безопасност, че съоръжението би било опасно, необосновано скъпо и трудно за реализация.

Срокът за реализация на тунелното съоръжение би бил 45 – 50, до 60 месеца в зависимост от организацията на строителството, както и избраният от възложителя способ на пробиване на тунела.

Отделно изкопните работи не биха били повече от 2,8-3 млн. куб. м маса, а не над 40 млн., колкото изчислиха браншовиците от сферата на пътното строителство.

Поддръжката на съоръжението също не би струвала годишно 50 млн. лева, както твърдяха браншовиците от пътното строителство. В Германия за поддръжката на подобен тунел, но по-къс, разходите през миналата година са достигнали 650 хил. евро, а за електрическо осветление, вентилация, вода и други подобни са похарчени 540 хил. евро, посочват от организацията за тунелно строителство.

От асоциацията опровергаха и твърденията, че в България липсват специалисти, които да могат да проектират и изпълнят подобно съоръжение. По думите на инж. арх. Валентин Трашлиев, председател на Управителния съвет на организацията, българските специалисти по тунелно строителство са втората най-многобройна група в Европа след норвежките и са изключително ценени и търсени за реализацията на проекти в чужбина. Българските тунелни специалисти имат опит и с изграждането на сложни хидротехнически съоръжения, които са съизмерими с проекта за дългия тунел на магистралата, подчерта той.

Освен това технологиите са изключително напреднали и големи тунелни сечения се изграждат за кратки срокове. Осъвременени са и нормите за проектиране на пътни тунели, като са хармонизирани с най-новите европейски изисквания.

Дълъг тунел или трасе от къси тунели и виадукти?

Браншовите организации от пътното строителство и пътната безопасност настояват, че късите тунели и късите виадукти биха били най-добрия вариант за участъка на магистрала Струма от Благоевград до Сандански.

Според асоциацията за геотехническо и тунелно строителство най-безопасният вариант за изграждането на трасето – от геоложка и сеизмологична гледна точка, обаче е тунелът. „Масовата практика в развитите държави напоследък е цялото движение по възможност да минава под земята“, коментира инж. Трашлиев, като допълни, че най-активни в това отношение са страните от Централна Европа.

Последна актуализация: 07:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 7 rate down comment 11
SSIW
преди 9 години
"А сред безсмислените тунели - ще оглавим класацията."-----------------------------------То поне, като излезеш от тунела да попадаш на някакво по-добро място,а пък то - пак в нашата си мизерна действителност :((
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 32
ert
преди 9 години
Този тунел е важен за нас, столичаните.Може да е скъп, но и магистрала Тракия не беше евтина. Важното е, че и тунела ще води до морето и ще се ползва реално главно лятото, както и магистралата. Но ще ни спести завоите и ще покажем на света, че може да дадем много пари за един тунел, защото все пак става дума за столицата ни, а тя при нас е най-важното нещо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 23 rate down comment 3
STRAHO
преди 9 години
Проблема е, че от европейски пари по трудно се краде! :) Ще въртят ще сучат и ще краднат от нашите парички! :)))) Не само този проект ще има проблем, а всички които са финансират от Европа и има контрол над разходването. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 18
mick
преди 9 години
Такива тунели в Европа се броят на пръсти. А сред безсмислените тунели - ще оглавим класацията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 19
mick
преди 9 години
Да бе ;) Най-евтиният. Да не говорим за безопасност - 15 километра в тунел... това не е шега работа. Ще го строим 10 години - значи още 10 години ще използваме стария път. Накрая ще имаме суперскъп за поддържане тунел, който ще спести 5 минути на преминаващите. И пак в тунела ще се кара с 80 километра в час. Крадци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още