Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Половината от българското вино се продава в чужбина

Въпреки по-скъпата суровина председателят на Националната лозаро-винарска камара Радослав Радев не очаква поскъпване на виното

Половината от българското вино се продава в чужбина

Снимка: www.freeimages.com

Половината от българското вино се продава в чужбина, коментира в интервю за БТА председателят на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) в България Радослав Радев.

По думите му пазарният сегмент на чуждестранните вина у нас пък е около 12-13%.

Още по темата

Основните пазари на българско вино са Русия, Полша, Чехия, Великобритания, Германия, които са традиционните купувачи от десетилетия. Според Радев трябва да работим активно за оптимизиране на продажбите на тези пазари и най-вече за пробив в по-високи ценови сегменти. Друга важна задача е да осигурим трайното си присъствие в САЩ, Канада, Китай, Япония, където до момента имаме спорадични продажби, посочва Радослав Радев.

Заради неблагоприятните климатични условия българските производители прибраха по-слаба реколта от грозде тази есен. По прогнозни данни набраните количества грозде са около 200 хил. тона, каза Радев. Въпреки по-скъпата суровина не се очаква поскъпване на виното, тъй като производителите имат запаси от предишни години, смята той.

България винаги е произвеждала и търгувала вино в условията на силна конкуренция с другите производители в Европа и света, коментира Радев бъдещето на винопроизводството у нас на фона на отчетения излишък на вино в ЕС. Фактът, че всяка година се появяват десетина нови винарски изби, показва, че браншът е привлекателен за инвестиции и съществуват добри перспективи за връщане на вложените средства, допълва той.

Световните тенденции във винопроизводството

Експанзията на модерната търговия (хипермаркети и супермаркети) е фактор, който много силно влияе на винопроизводството през последните години, обяснява Радев. Почти 80 процента от виното в света се продава в търговските вериги. Това налага съвсем друг подход, различен от философията на винарството през 19 и 20 век.

Виното от продукт на лукса се превръща в елемент от всекидневния хранителен режим. Това налага ориентацията към производството на "по-лесни" вина - с по-ниско алкохолно съдържание, по-плодови, неотлежали. При положение, че големите винени брандове продават вече по 120-130 милиона бутилки годишно, едва ли можем да говорим за регионалност и местни специфики, коментира Радев.

Още по темата

Тази тенденция обаче води и до движения в обратна посока - ренесанс на малките изби, развитие на винения туризъм, налагане на нови региони. И двете тенденции ще продължат да се развиват паралелно, тъй като те са насочени към различен тип потребители, пояснява той.

През тази година за първи път се появиха публикации, че в средносрочен план е възможно да се появи недостиг на вино в света заради повишаващата се консумация на вино в САЩ, Китай и Индия. Радев коментира, че не гледа сериозно на такива публикации, но тенденцията за намаляване на консумацията е факт в Европа. Извън Стария континент е налице точно обратната тенденция. И все пак - в света годишно се продават около 24 милиарда литра вино и най-големият производител и консуматор продължава да бъде Европейският съюз.

По статията работи: Десислава Попова

Последни новини

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Комисията за избор на нов тип боен самолет прие финалния си доклад