IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Туроператори: Туристическите услуги ще поскъпнат с въвеждане на гаранционен фонд

Трябва да взимаме положителните примери от европейските пазари, съветват от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти*

13:49 | 24.01.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Туристическите услуги за потребителите, предлагани в България, ще поскъпнат, ако бъдат приети последните поправки в Закона за туризма, предложени от ресорното министерство. За това алармираха на пресконференция от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).

Председателят на асоциацията Байко Байков обясни, че причината е предложението за въвеждане на гаранционен фонд, който да действа успоредно със застраховката "Отговорност на туроператора".

Според предложението таксите, които ще плащат туроператорите към гаранционния фонд, ще се определят от управително тяло от държавната администрация.

Немислимо е да има държавна структура, която да определя такси към туроператорите, които натоварват крайния клиент в крайна сметка, каза Байков. 

По думите му е нелогично защо не взимаме положителните примери от европейските пазари – Холандия и Белгия например, които работят при сходен пазар като потенциал. Там също са въведени регулации към клиентите на туроператорите, но те са убедени, че са добре защитени, за разлика от ситуацията у нас, каза Байков.

Той посочи, че турагентите все още не знаят каква ще е таксата, защото няма още механизъм, но във всички случаи ще е допълнителен разход.

От асоциацията обърнаха внимание и че Министерството на туризма още не е представило и оценка на въздействието на включването на гаранционен фонд или клиентска сметка. Няма и финансова оценка.

Ясно е обаче, че издръжката на новата структура ще се формира от част от вноските, които в последна сметка плащат потребителите, обясниха туроператорите.

Членовете на АБТТТА разясниха, че подобни гаранционни фондове работят и в Европа, но те са са частни и се държат от туроператорите, а не както се предлага в България да е държавна структура, събираща такси. Стъпка към централизация в сектора е нещо излишно, смятат от бранша.

Сега туроператорите са длъжни да предлагат няколко застраховки – стига се до висок процент, който се плаща от клиента и така се формират цените на тур пакетите. При допълнителна вноска цените ще скочат, заявиха представителите на асоциацията.

И в момента – чрез застраховката "Отговорност на туроператора", материалният интерес на клиента е защитен, подчерта Байков. Гаранционният фонд няма да промени ситуацията от гледна точка на моралната вреда, която винаги съществува при дадено застрахователно събитие, свързано с пътуване, обясни той.

"Чрез така предлагания фонд биха се отблъснали и младите специалисти, посочи той. В момента започването на туристически бизнес е невъзможно при тези условия. В Чехия например с 2000 лева може веднага да се стартира туристически бизнес", каза Байков.

Туристическият бранш е против предлаганите промени в Закона за туризма като цяло и иска нов закон. Преди седмица Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТАи Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) изпратиха писмо по въпроса до министъра на туризма в оставка Николина Ангелкова. Предложените в последния ден на миналата година поправки в Закона за туризма не са в интерес на потребителите на туристически услуги, ще увеличат разходите на туроператорите, както и сивата икономика в сектора, отбелязаха туроператорите.

От АБТТА очакват от следващата администрация да търси мнението на бранша, който познава логиката на туристическия бизнес.

От асоциацията са недоволни и от новите изисквания към бизнеса на туроператорите, защото туристическият бизнес се натоварва с допълнителна административна тежест. Постоянно се добавят нови регулации без изисквания към застрахователя – именно чрез гаранционен фонд, както е представен като дублиращ инструмент.

Туроператорите настояват при подобни регулации от държавата да бъдат поставени пред същите условия, както и европейските им колеги.

Те се оплакаха и от новата туроператорска такса от 5000 лева, което според тях е скрит данък. Не са доволни и от изискванията към фирмите, що се отнася до персонала, офисите и други.

Въвеждането на клиентска сметка не може да функционира в туристическия бранш, защото противоречи на логиката на планиране в туризма. Невъзможно е да се администрира, допълниха туроператорите. Те искат контрол върху нелегалния туристически бизнес, какъвто според тях държавата не осъществява.

В интернет все още се предлагат много туристически услуги от нелицензирани фирми за туроператорска дейност, свързани с настаняване и транспорт, алармират от асоциацията. Няма контрол и върху сайтове за туристическа дейност чрез ваучери за почивки. Работа на държавата е да контролира тази дейност, посочиха от бранша.

В отговор на критиките от Министерството на туризма уточниха, че в разписаните законови изисквания за туроператорите са предложени два варианта, които са в процес на обсъждане. Първият предложен вариант предвижда туроператорите да създадат т.нар. клиентски сметки в левове и в съответната валута. По този начин ще се изсветли размера на заплащаните пакетни цени от страна на туристите, а туроператорите ще могат да разполагат само с тази част от преведените им средства, които са печалба за тях. С тази мярка ще се ограничи вътрешната задлъжнялост в сектора, която е една от основните причини, фирмите да изпадат в състояние на невъзможност да обезпечат вече продадени пакети, мотивират от МТ предложението.

Според втория вариант ще се създаде Гаранционен фонд, като туроператорите ще бъдат задължени да внесат дължимите си вноски в него. Целта на фонда е да се гарантират вземанията на крайните потребители за причинени вреди вследствие на неразплащане на туроператорите с техните контрагенти, включително при неплатежоспособност и несъстоятелност.

Гаранционният фонд фактически ще бъде управляван от бранша, посочват от ведомството. Съветът на гаранционния фонд ще се състои от нечетен брой членове, които избират помежду си председател. Те се назначават от министъра на туризма по предложение на националното браншово туристическо сдружение на туроператорите. 

Министерството на туризма е анализирало опита на страните членки на ЕС и в посока регулаторните режими за защита на потребителите, които ползват услугите на туроператор. От него е видно, че само в 4 държави действа единствено застраховка без други механизми. Само фонд действа в 3 държави, а само банкова гаранция в една. Анализът показва, че механизмът за защита на потребителите в различните държави действа по различен начин. В повечето страни туроператорите имат възможност да избират между един или повече механизми, като в някои случаи се въвежда изискване за комбинирането им в зависимост от параметрите на тяхната дейност.  

В уточнение се посочва, че в една или друга степен гаранционният фонд в отделните страни винаги е контролиран от държавата.

* Допълнена с позицията на Минисетерство на туризма

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:02 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още