Най-големият европейски иск срещу картелно поведение ще бъде заведен утре срещу Air France и KLM от група компании, водени от холандския електронен гигант Philips и шведската телекомуникационна група Ericsson, пише FT.
Компаниите ще заявят претенции, че са претърпели повече от 400 млн. евро загуби, в резултат от съгласуваните цени на авиокомпаниите Air France, KLM и Martinair. Според адвокатите на потърпевшите сумата може да надхвърли 500 млн. евро, като се включат и лихвите.
Международният регулатор по въпросите на конкуренцията разследва световен авиокартел, базиран върху цените за превоз на товари през последните четири години.
В страни като Южна Корея, Австралия, Канада и САЩ почти две дузини авиокомпании, включително KLM, Air France и Martinair, вече признаха участие в незаконни действия след 2000 година и са изправени пред значителни глоби.
Air France и KLM се сляха през 2004, но запазиха юридическа самостоятелност.
Тепърва предстои Европейската комисия да обяви резултатите от своето разследване. Смята се, че дългоочакваното й решение е било забавено от авиокомпаниите, които са се опитвали да докажат, че не са в състояние да платят тежки глоби в сегашната икономическа обстановка. Решението се очаква съвсем скоро.
Процесът в Холандия, който може да отнеме няколко години, ще зависи от установяването на законови нарушения от Брюксел.
Според съветници на засегнатите компании, те не могат да отлагат повече завеждането на исковете, понеже в някои европейски страни исковете трябва да са с не повече от 10-годишна давност, а първите нарушения датират още от 2000 година.
Според тях точно Air France и KLM са обект на исковете отчасти защото са се съгласили да платят 87 млн. евро обезщетение на потърпевшите от картела в САЩ, но не са предложили нищо на засегнатите в Европа и не са отговорили на искането за преговори.
Според фирмата, която финансира внасянето на иска, той е подписан от няколкостотин компании от 11 страни-членики на ЕС, главно от фармацевтичния и електронния сектори, но също и от хранителната и автомобилната индустрии. Британските компании са 15-20% от всички, голям е делът и на холандските, шведските и белгийските фирми.
За да успеят да защитят претенциите си, компаниите трябва да докажат, че са претърпели реални загуби и не са прехвърлили завишените транспортни разходи на своите клиенти. Очаква се икономическият анализ да отнеме значителна част от процеса.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента