Опитът на Европейския съюз да замрази сондирането за петрол в дълбоки води в Европа се провали под натиска на петролната индустрия в Северно море, предаде EUbusiness, позовавайки се на АФП.
Еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер беше обявил действия за затягане на издаването на разрешителни за сондаж предвид екологичната катастрофа в Мексиканския залив, предизвикана от потъването на платформа на BP.
Временен мораториум върху проучванията в дълбоки води, който се очакваше да бъде договорен до вторник, обаче няма. По думите на Йотингер европейските партньори са се „споразумели да проучат възможността дали няма да е добра идея да се наложи мораториум“. Той обаче е признал, че самата дума мораториум не е била използвана.
Според източник от ЕС еврокомисарят по външните работи Катрин Аштън се е намесила в полза на индустрията в Северно море, която допринася с 6,8 млрд. паунда (9,5 млрд. долара) годишно за британската икономика.
По-голямата част от добива се осъществява край бреговете на Шотландия и представител на шотландския парламент в Брюксел е заявил, че ЕС не разполага с правова база да налага такава забрана – становище, което са подкрепили и от Международната асоциация на производителите на петрол и газ.
„Здравият разум изглежда надделя“, е заявил шотландският евродепутат Иън Хъджтън от управляващата Шотландска национална партия, която иска петролните приходи да остават в Шотландия с цел по-голяма фискална независимост от Великобритания.
По думите му би било „глупаво да се излагат на риск работни места като импулсна реакция на катастрофата в Мексиканския залив“.
От организацията Грийнпийс обаче настояват, че Европа трябва да продължи с опитите да наложи забрана.
Йотингер е заявил, че предстои да направи „предложение за попълване на всички пропуски в съществуващото законодателство“, отнасящи се до сигурността на оборудването, застраховането, проверките и данъчното облагане.
От Европейския парламент вече гласуваха против каквито и да било предложение за налагане на мораториум.
Позициите на Йотингер бяха допълнително отслабени от решението на Белия дом „съвсем скоро“ да премахне шестмесечния мораториум върху сондирането в дълбоки води, наложен след взрива на платформата на BP в края на април.
Най-лошата катастрофа в Европа, свързана с петрол, беше разрушаването след пожар на платформа край бреговете на Шотландия през юли 1988 г., при което бяха убити 167 души. По-късно беше установено, че платформата е била лошо поддържана и на нея е имало прекалено много хора.
От общо 1000 платформи в ЕС близо половината – 486, са на британска територия, 181 – на холандска, 123 – на италианска, и 61 – на датска, като малък брой платформи има и в България, Германия, Гърция, Ирландия, Полша, Румъния и Испания.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро