Въпреки усилията на международната общност за осигуряване на безопасно преминаване по най-опасните морски пътища, пиратските атаки са се увеличили през 2010 за четвърта поредна година, предаде New York Times.
През изминалата година броят на нападнатите кораби и на взетите заложници е най-високият, откакто се водят данни за пиратските атаки.
Общо през годината пирати са взели за заложници 1181 човека, а 8 са били убити при атаките на общо 445 кораба.
Най-малко 53 кораба са били пленени през миналата година, като атаките срещу плавателни съдове са били с 10% повече спрямо 2009 г.
“В момента ситуацията изглежда излиза от контрол”, коментира капитан Потенгал Мукундан, директор на Международното бюро по морските въпроси, което следи случаите на морско пиратство от 1991 г.
В доклада на бюрото се представят данни за атаки срещу кораби по цял свят, включително край бреговете на Нигерия, Индонезия и Бангладеш, като за най-опасни продължават да се смятат водите край Сомалия. Там са станали 90% от отвличанията на кораби през 2010 и в края на годината най-малко 28 кораба с 638 заложници все още са в плен на сомалийски пирати.
Според Мукундан и други експерти действителният брой на отвлечените кораби е по-висок.
Единственото относително защитено от сомалийските пирати място е в Аденския залив между Сомалийския и Арабския полуостров, където има международни патрули. Там броят на атаките е бил намален наполовина до 53 през миналата година от 117 през 2009 г. Броят на успешните отвличания също е намалял до 15 от 20 през 2009 г.
Изглежда обаче много пирати просто са се прехвърлили на други места, разширявайки безпрецедентно обхвата на атаките си на стотици мили от брега навътре в Индийския океан на юг чак до Мозамбикския проток, посочват от бюрото.
В много случаи корабните компании са си направили сметка, че отвличанията, дори при искани милиони долари откуп, са достатъчно редки, за да ги спрат да вършат бизнеса си. По-високите откупи от своя страна позволяват на пиратите да си купуват по-добро оборудване и да плащат на по-ефективен екипаж.
През 2006 г. атаките и отвличанията са намалявали, но оттогава отново растат в пряка зависимост от продължаващото беззаконие в Сомалия, коментира капитан Мукундан. В страната няма функциониращо централно правителство от близо 20 години и много млади сомалийци са въвлечени в пиратския бизнес.
Мукундан смята, че усилията на правителствата, които сега изпращат патрули край Сомалия, трябва да се пренасочат към създаването на някаква административна структура в страната.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията