IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Марек Марзек: България може да завладее нови пазари с вино и свързани продукти

Бизнесменът е лектор на форума "Нови пазари" на 25 февруари в София

17:40 | 24.02.16 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Марек Марзек. <em>Снимка: личен архив</em></p>

Марек Марзек. Снимка: личен архив

Марек Марзек е завършил факултета по Хранителни науки на Варшавската академия през 1975 г., а след това завършва магистратура по Агро-хранителни технологии. Започва кариерата си в Полша, като бързо са му поверени 22 производителя на плодове и зеленчуци в страната.

През 1993 г. започва да работи за Метро Груп, като кариерата му се развива последователно, преминавайки в няколко големи компании и организации и обхваща работа и обучения в цяла Европа.

Автор е на множество статии и интервюта за професионални издания в областта на хранително-вкусовата индустрия и търговията с хранителни продукти. Води лекции на десетки конференции във Варшава, Берлин, Дюселдорф, Лондон, Мадрид, Букурещ, София и др. Собственик е на 8 компании на 3 континента, изнася за 25 държави в Европа, Азия, Африка, Северна Америка.

- Като собственик на 8 компании, можете ли да съберете опита и познанията си в кратка формула за успех?

- Трудно е да се даде рецепта за успех. Някои казват, че бизнесът е един и всичко се свежда до правенето на пари. Мога да потвърдя, че бизнесът е един, но има безброй начини да се прави. Най-важното в него е да вярвате, че вие сте човекът, който трябва да постигне поставените цели при стартиране на бизнеса. За жалост, повечето хора не успяват. Когато осъзнаеш, че можеш да правиш пари с малка фирма и не много активности, можеш да направиш и следващата крачка. Трябва да продължаваш да вярваш в себе си и да си постоянен. При провал, което неизменно ще се случи някога, не трябва да се обезкуражаваш, а трябва да подобриш бизнеса си. В добавка – ако правенето на пари те прави щастлив и имаш малка доза късмет… вече си на една крачка до успеха!

- Като специалист в хранително-вкусовата индустрия и търговията с хранителни продукти, кои според Вас са топ 3 продуктите, с които България може да завладее нови пазари?

- Запознат съм с България от 70-те години на 20-ти век, което е дълго време. Винаги съм бил убеден в качеството на българските вина. Според мен именно виното и свързани продукти като ракията трябва да станат акцент в износа. На следващ ред са плодовете и зеленчуците, особено класически познатите. На трето място бих поставил различните видове сирена и основно това, с което се прави легендарната шопска салата.

- Какви бяха основните трудности, които срещнахте, когато решихте да изведете бизнеса си на чужди пазари?

- Първият и основен въпрос е в коя държава да се навлезе. Къде е най-голям потенциалът в дългосрочен план? На добре развити пазари като Германия, Франция, САЩ, Канада, Великобритания или на „спешни” пазари като Румъния, Китай, Индия, Бразилия, или на екзотични като африканските държави? Това е въпрос с решаващо значение.

Следващият проблем е как да се финансира новият проект. Моля, помнете, че е много трудно да се гради капитализъм без капитал.

На трето място е проблемът дали вие сте правилният човек, който да се заеме с това, или някой от вашите служители е достатъчно квалифициран да поеме новия пазар. В зависимост от размера на пазара и бизнеса може да се наложи сериозно предпроектно проучване. Резултатите от тази стъпка би следвало да служат за препоръки и основа за бъдещи решения и план за действие. Когато вече сте установили контакти, партньорства или вече работите на новия пазар, може да се наложи да сте търпелив, преди бизнесът в новата страна да укрепне и започне да изкарва достатъчно.

- Защо е важно да има форуми като “Нови пазари”?

- Инициативата форум „Нови пазари” може да помогне на много хора в бизнеса да разберат колко сложен може да е процесът по навлизане на нов пазар. Форумът е добро място за разширяване на знанията или получаване на информация от хора с опит, минали през този процес, или специалисти в дадена област, което да намали риска. Място без ограничение за споделяне на добрите практики.

Марек Марзек е лектор на форума „Нови пазари“, който ще се проведе на 25 февруари в Интер Експо Център в София.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:26 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Специални предложения виж още

Коментари

Финанси виж още