В проектобюджета за 2012 г. правителството заложи 800 млн. лв. за съфинансиране на проектите по европейските фондове, които ще бъдат разпределени по министерствата и агенциите, управляващи средствата от тези фондове. В състояние ли са отделните министерства да подготвят своите програми така, че в предпоследната година от усвояването на евросредствата за първия програмен период от членството в ЕС България да изпълнени успешно всичките си оперативни програми. И дали министерството на икономиката ще успее да стопи изоставането в оперативна програма „Конкурентоспособност“, така че предназначените за предприемачите евросубсидии да помогнат за реализацията на инвестиционните им проекти. Отговор на тези въпроси потърсихме от зам.- министъра на икономиката, енергетиката и туризма Евгени Ангелов.
- След като програмата „Конкурентоспособност“ остана четири години на опашката по усвояемост на евросредствата, смятате ли, че има опасност бизнесът да загуби част от това финансиране?
Първо, да коригирам една неточност. Оперативна програма „Конкурентоспособност“ има най-големия процент изплатени и сертифицирани средства. От 0.1% изплатени средства през 2009 г., сега те са 23%, като средният процент на усвояемост за всички оперативни програми е около 16. Затова не съществува риск да връщаме в Брюксел пари за първите две години от 2007 до 2009 г. по правилото N+2 и N+3.
Основание за оптимизма ни дава не само системата на работа, която конструирахме, но и поради предприетите през последните две години мерки, насочени и към облекчаване на процедурите за кандидатстване, и съвместната ни работа с европейски финансови институции.
Имам предвид създаването на фондовете за рисково финансиране и гаранционните фондове по инициативата JEREMIE, за които работим в тясно сътрудничество с Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ).
Досега такъв тип продукти за рисково финансиране почти не се предлагаха на българския пазар. Буквално преди дни приключихме цялостния анализ за досегашното изпълнение и за това, което ни предстои по изпълнението на програмата през следващите две години.
Отчетът показа, че от заложените 1,162 млрд. евро, които са предоставени на България до края на 2013 г., до момента са изплатени 263 млн. евро, а други 235 млн. лв. са по договорени проекти и са в процес на реализация. Като процент те съставляват 40% от общия ресурс.
Близо една трета от кандидатстващите по програмата малки и средни предприятия се отказаха от помощта и това ни амбицира да насочим усилията си към разрешаването на този проблем. Това е и един от мотивите ни да разработим схемите за рисково финансиране, които покриват целия спектър от развитието на дадена компания.
От друга страна гаранционният фонд по JEREMIE, който работи от лятото, осигурява кредити при доста по-изгодни условия за фирмите и то благодарение на програма „Конкурентоспособност“. Там вече са раздадени кредити с облекчения за около 20 млн. лева само за два месеца.
В момента сме отворили нови схеми с общ ресурс от 246 млн. евро., от които 50 млн. евро са за технологична модернизация на малките и средните предприятия. Приемането на оферти за нея стартира миналия месец.
Преди дни беше отворена процедура за научно-изследователска и развойна дейност в предприятията с ресурс от 30 млн. евро . На 17 ноември пуснахме и процедура за 40 млн. евро, насочена към „зелени“ инвестиции в големи предприятия. И трите схеми са част от тези 246 млн. евро, които споменах.
- Какъв процент от целия ресурс на програмата съставляват схемите, по които в момента набирате проекти?


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион