Как кризата, причинена от коронавируса, се усеща от Алкомет – най-големият производител на алуминиеви валцови и пресови продукти в България, базиран в Шумен, разговаряме с Хюсеин Умут Индже, член на управителния съвет на компанията. Производителят разчита най-много на продажби за износ, като водещи пазари са Германия, Полша, Италия, Испания.
Как кризата с коронавируса се отразява на дейността на предприятието от гледна точка на производство и продажби?
Всички икономики са засегнати от коронавируса, такива са американската, европейската и отделните икономики на различни страни. Очакват се загубите да бъдат изразени в изключително големи стойности. Глобалните пазари ще останат нестабилни, поне докато пандемията не бъде овладяна.
Най-големият пазар на Алкомет е европейският, неразумно е да твърдим, че няма да бъдем повлияни. В самото начало на кризата не усетихме промяна на пазарите, на които оперираме, но през изминалия месец това се промени. Продуктите на компанията – валцови и пресови, намират приложение в широк спектър от различните сектори, като строителство и архитектура, автомобилостроене, производство на опаковки, транспорт. При определни сектори кризата се усети по-интензивно, при други – не толкова.
По отношение на производството не сме спирали инвестиционните си проекти. Работим непрекъснато по плануваните инвестиции, които през следващите месеци ще удвоят производствения капацитет на предприятието. Едно негативно въздействие от кризата усетихме и тук. Предстоеше ни пускане в експлоатация на валцов стан, но поради кризата експертите трябваше да се върнат в своите страни, в резултат на което бяхме принудени да спрем за три месеца и плануваното увеличение на производството се забави. Едва през втората половина на юни експертите се завърнаха в България и към момента работим върху последните детайли. Очакваме новата ни инвестиция да заработи към края на лятото и се надяваме ненормалните условия, причинени от вируса, да не провалят нашите планове.
Какви са очакванията Ви за цялата 2020 г. предвид песимистичните прогнози не само за българската икономика, но и за световната и цялостния срив на търсенето?
Както вече споменах, не е възможно да останем недокоснати от последиците на кризата. Целите, които си поставихме за 2020 г., най-вероятно няма да се сбъднат. Въпреки това очакваме нашите резултати за производство и продажбите да бъдат по-високи от предходната година. Производствените ни показатели за първите 6 месеца също подкрепят това очакване. Сигурно е, че ще се сблъскаме с едно сериозно свиване на пазарите на световно ниво и коронавирусът ще има трайно влияние върху световната икономика.
Как кризата с коронавируса променя плановете Ви за модернизация и нови инвестиции?
Опитваме се да се адаптираме към новата нормалност . За да запазим позицията си на устойчива и гъвкава компания, ни престояха инвестиции, които задължително трябваше да направим. Не сме ги отлагали във времето, дори мога да потвърдя, че подписахме някои от тях точно в тези трудни дни.
От друга страна, преустановихме инвестиционните прокети, които не засягат пряко модернизацията на производството или подобряване на качеството и които не са приоритет за компанията. Въз основа на това как ще протече новоразвилата се ситуация ще преценим кога да стартираме отново преустановените инвестиционни проекти.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат