За разлика от общата европейска тенденция през 2010 г. към спад в общия обем новопостроени търговски центрове, за България изминалата година се характеризира с рекорден обем ново предлагане в сегмента – 346 300 кв. м отдаваема търговска площ. Това отчитат консултантите от Forton International.
„Европа регистрира най-ниските нива на новозавършени търговски площи от 2004 г. насам, а в България отчитаме ръст от 475% спрямо нивата през 2009 г. и като цяло увеличаване на общия обем търговски площи със 164%”, коментира Димитър Киферов, мениджър „Търговски площи“ в компанията.
„Така на практика България е страната в Европа с най-голям ръст в новото предлагане като процентно увеличение на общата търговскa наличност. 10 от общо 165-те нови търговски центъра, открити през 2010 г., са в България”, допълва Киферов.
През 2011 г. в България се очаква да отвори врати единствено мол Марково тепе в Пловдив с отдаваема площ 17 500 кв.м.
В Европа развитието на нови търговски центрове отчита рязък спад през 2010 г., който е най-значителният от 1983 г. насам, сочат данните на консултантската компания Cushman & Wakefield. Докладът се представя у нас от Forton International, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България, Сърбия, Македония и Косово.
Според проучването през изминалата година са били завършени около 5,2 млн. кв. м търговски площи, или с 30% по-малко спрямо 2009 г. Изминалата 2010 г. е втората поредна година, в която е регистриран спад на новите площи и е достигнато най-ниското годишно ниво от 2004 г. насам.
Въпреки спадовете през 2010 г. очакванията на анализаторите за 2011 г. са позитивни и свързани с покачване. Прогнозите са повече от половината пазари да регистрират по-висока активност. До края на тази година се очаква да бъдат завършени 6,9 млн. кв. м нови площи.
Пазарните условия остават нестабилни в много части на Европа, като процесът ще зависи пряко от икономическия растеж, продажбите на дребно и търсенето от страна на наемателите. Ако обаче всички проекти бъдат завършени навреме, новите площи през тази година ще надвишат с 33% тези от предишната.
През 2010 г. в Европа са отворили врати 165 нови търговски центъра, с което общата отдаваема площ (GLA) на континента надхвърля 131,9 млн. кв. м. Както и през предходната година, мнозинството от тях (63%) са в Централна и Източна Европа. Най-мащабният нов търговски център е City-Park Grad във Воронеж с площ от над 144 хил. кв. м. Към момента той е най-големият мол в Русия извън столицата Москва. Руският пазар има и най-голям дял в новите търговски площи, открити през последната година – една четвърт от всички в Европа.
В много страни от Централна и Източна Европа през изминалата година е наблюдавано значително увеличение на търговските площи, сочи докладът на Cushman & Wakefield, в който като показателен пример за подобно развитие е посочена България.
В Западна Европа най-забележително нарастване има в Италия и Испания. В Италия за 2010 г. са открити 15 нови търговски центъра и са разширени 4 съществуващи, а в Испания – 7 нови мола и 3 разширения. На другия полюс – със спад, се отличават Германия, Португалия и Франция.
Русия и Турция продължават да доминират по отношение на новите проекти, като очакваните нови площи за 2011/12 година в тях са над 40% от общите за Европа. Прогнозите и за двете страни са свързани със значително нарастване на активността през 2011 г. В Русия през 2011/12 г. се очаква да се появят още над 3 млн. кв. м нови площи, а в Турция до края на 2012 г. – още 1,8 млн. кв. м. Най-големият търговски център, който се строи в момента в Европа, е Stratford City в Лондон с РЗП 176 500 кв. м.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
преди 14 години Глупости са това че моловете ще фалират, защото истинската причина да се направят е за да се изперат незаконните пари. Схемата е простичка бизнеспланче едно кредитче и после като върнеш кредитчето паричките вече са законни. Тава че колкото повече има толкова по-малко оборот ще имат е ясно, но тези планове са правени преди 3-5 г така че щата не щатат трябва да си довършат мавзолеите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Абсурд след абсурд в Абсурдистан:последни по доходи, но равни по цени на храните в ЕвропаТА...първи по бедност, но последни по закупуване на стоки втора ръка...и новината от днес:едни от рекордьорите по спад на цените на имотите, но пък първи при новопостроени търг. площи!!!чакаме балона там да се спука сега и поредните мутро-предприемачи да прахосат откраднатите пари по най-тъпия начин; тези "бизнесмени" са толкова интелектуално затормозени, че представа си нямат какво да правят с откраднатото и гледат един от друг... по този начин винаги ще се надува балон в някой сектор на БГ икономиката...смях голям отговор Сигнализирай за неуместен коментар