Кое идва първо? Молът или инфраструктурата? Как се прави по света и как в България?
Вече на никой не му прави впечатление, когато у нас нещата да се случват различно от общоприетото, отзад напред, а в някои случаи въобще да не се случват и все пак всичко да функционира по някакъв нереален и необясним начин.
Интересен в това отношение е примерът със строителството на модерни търговски центрове (а и всякакъв тип недвижими имоти) и темповете на изграждане на необходимата за тяхното функциониране инфраструктура.
Потребителите и жителите вече свикнаха достъпът до нова постройка да предполага преодоляване на обширни територии, покрити с чакъл, кал и други инертни материали.
По-различен е случаят обаче, когато става дума за мащабни урбаниситчни структури, като новите молове.
Според инж. Петър Терзиев, директор на Общинско предприятие "Софпроект - Общ градоустройствен план", обаче много от моловете в столицата са избързали и е „много по-правилно те да се изграждат там, където вече има инфраструктура“.
„Пълна трагедия“
По време на проведената наскоро конференция за имоти BalRec той определи ситуацията със зала "Арена Армеец София" като „катастрофа“, а тази около IKEA – като „пълна трагедия“, именно поради липсата на адекватна инфраструктура.
По негово мнение моделът на публично-частните партньорства вероятно може да даде отговор на този проблем.
Би трябвало бизнесът заедно с общината и държавата да работят и да намерят решение, за да може всичко да се планира своевременно и такива проекти да се изграждат паралелно, смята той.
Иван Велков, управител на "Райфайзен имоти" и председател на Национално сдружение Недвижими имоти (НСНИ), постави въпроса за ролята на общината, която като стопанин на пътищата и инфраструктурата би следвало да поеме отговорност за нейното изграждане. В този смисъл може да се запитваме дали не е закъсняла инфраструктурата, а не дали моловете са избързали.
Подобно е мнението и на Михаела Лашова, партньор "Капиталови пазари и консултиране" във Forton International.
Всички знаем, че строителните разрешителни са сериозен разход за инвеститорите и сериозен приход за общината, каза тя.
„Така че общината трябва да се заеме. Това е проблем както за инвеститорите, така и за общината, и за търговците“.
Велков добави, че всички тези нови формати за пазаруване предоставят големи възможности за крайните потребители и за търговците и техните „инфраструктурни обезпечености са безумно закъснели“.
В този смисъл бизнесът, и в случая операторите на моловете, служат като катализатор за създаване на необходимата среда.


1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
преди 13 години Не че съм фен , ама снимката е елементарно лъжлива тоя мол ще се открива на 16.05 и сичко си му е у ред с инфраструктурата - просто си я имаше от преди не е имал нужда от нищо.Тази снимка с някакви *** при строителството отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години В София, след като се построи МОЛ някъде, му се прави инфраструктората с наши пари...аз не желая да се дават от мойте, ваште пари да им се прави! Те да си правят кръстовиша, да си слагат сфетофари и ако може да не си плащат на някой архитект, да им чертае и променя метрото заради тях! Направиха такива пародии на спирки, че не знам кой ще го използва! отговор Сигнализирай за неуместен коментар