Наемите в търговските центрове в страната са се понижили с около 10% за последната година, сочи ново проучване, предоставено на Invеstor.bg.
Към края на третото тримесечие те са били средно 12,2 евро на кв. м на месец. Също около 10% е понижението на наемите в София, се казва в доклада за търговските площи у нас на консултантската компания MBL|CBRE.
Наемодателите вече осъзнават, че по-ниските обороти предполагат по-ограничени възможности за плащане на наем и такси за обслужване в дългосрочен план, смятат от компанията. Това е причината да предоставят различни форми на отстъпки, с което целят да подобрят събираемостта и да осигурят устойчивото развитие на своите обекти. Тази тенденция е валидна както за много от търговските центрове, така и за наемодателите по главните улици.
Общо 145 хил. кв. м, или близо 34% от общата площ на съществуващите търговски центрове и тези в строеж, в София в момента активно се предлагат за отдаване. Този процент е значително по-висок от дела на незаетите площи в действащите молове, който е около 8,3%, или 19 хил. кв. м.
Подобрение на нивата на свободните площи се отчита и в моловете извън София. Този дял се понижава до 24% от 27%. Средното ниво за страната е 18%.
От компанията отбелязват, че стабилизирането на свободните площи започна да се усеща заради промяната на политиката на някои търговски центрове, които са станали „много агресивни в ценовата си политика и по-гъвкави в осигуряването на достатъчно големи квадратури“.
През последното тримесечие няма завършени търговски центрове. Ново раздвижване на пазара се очаква до края на годината с отварянето на Bulgaria Mall в София (с 33 хил. кв. м отдаваема площ) и първата фаза от проекта Carrefour Center в Стара Загора (12 700 кв. м).
Откриването на Paradise Center бе отложено за първата половина на 2013 г. „поради трудности при отдаването под наем“. Също през 2013 г. се очаква да отвори и Sofia Ring Mall, с което търговските площи ще се увеличат с общо 179 хил. кв. м.
Пазарът на търговски площи по главните улици в София продължава да бъде динамичен и техният облик постепенно се променя, отчитат от компанията. Големите инфраструктурни проекти и завършването на ремонтните дейности подобриха излъчването на бул. Витоша в София и ул. Александровска в Бургас, както и други ключови места в градовете.
Дори и по-отдалечени и пренебрегвани досега точки започват да привличат интереса на търговците заради новата линия на метрото в столицата. Същевременно към бул. Витоша се наблюдава по-слаб интерес от страна на марките във високия ценови сегмент, но като истинска пешеходна улица тя вече се радва на голям човекопоток и новооткритите кафенета, барове и ресторанти може скоро да станат дори повече от лъскавите магазини, се казва в доклада.


Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната