Писма с препоръки до мобилните оператори БТК (Виваком), "Мобилтел" и "Космо България Мобайл" (Глобул) изпрати националният омбудсман Константин Пенчев.
Те са повод на многобройни жалби, в които гражданите се оплакват от предприетите действия от тези оператори по прехвърляне на вземанията им към външни фирми. Хората се оплакват, че потребителите не се уведомяват за съществуващи задължения към съответния оператор.
Чести били случаите, когато се търсят дължими суми след години – три, пет, осем и т.н., като гражданите разбират за тях от извънсъдебните покани, които получават от фирмите за събиране на вземания. Освен това съответната компания не уведомявала потребителите по надлежния ред, че задълженията им са прехвърлени към външни фирми. След като хората се свържат с тези фирми за вземания, им се разяснява, че могат да заплатят задълженията си и при мобилния оператор. Това още повече ги обърква и те не са наясно на кого е правилно да платят, пише в писмото Пенчев.
Националният омбудсман напомня още, че съгласно общите им условия за уреждане на взаимоотношенията на операторите с абонатите и потребителите спорове между страните по договора за услуги и по общите условия могат да се решават чрез непосредствени преговори, както и по реда за извънсъдебно разрешаване на спорове, предвиден в действащото законодателство.
„От жалбите до омбудсмана е видно, че не смятате за необходимо да водите преговори с длъжниците си и сами да се опитате да решите спора. Вместо това вземането се предявява за събиране от външни фирми, които чрез собствени методи и похвати събират вземанията ви” – пише Константин Пенчев. Той е категоричен, че такива компании, които държат на търговското си име и престиж, не трябва да се отнасят по този некоректен начин към абонатите си.
В препоръките си омбудсманът констатира, че зачестяват случаите, в които се търсят задължения много назад във времето. „Гражданите, особено тези, които смятат финансовите си взаимоотношения с мобилния оператор за уредени, основателно изказват възмущението си, че едва ли не трябва да пазят всяка касова бележка за платена сума, за да докажат правотата си, ако евентуално им се наложи”, пише Константин Пенчев.
Обобщавайки проблемите на потребителите, визирани в писмата до мобилните оператори, омбудсманът отправя две основни препоръки: преди прехвърляне на вземането си, съответният оператор да уведомява потребителя за неплатените задължения и да се опита да решат спора помежду си, а след евентуално прехвърляне на вземането към външна фирма за събиране на вземания операторът да уведомява длъжника за това.
Омбудсманът настоява и да бъде информиран от мобилните оператори за процедурата на всеки от тях за предявяване на вземания към външни фирми, която предприемат при установяване на неплатени в срок задължения за предоставяните от тях услуги.


Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
преди 13 години Който има дългове, да си ги плаща !!!А какво ще кажете вие, г-н "омбудсман" за гаврата на бургаските общинари, които се готвят да изхвърлят от жилището и едно безпомощно момиче, приковено в инвалидна количка, с абсурдното оправдание, че "има доходи" (тоест защото въпреки недъгът си има нахалството да работи), а в същото време се готвят да строят стотици безплатни жилища на етнически принцип - САМО за ***, защото те били по-нуждаещи се, защото ВИНАГИ са нуждаещи се ???Или не ти стиска, грозна *** мутро ??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар