Европейските регулатори съставят списък от 20 големи интернет компании, който вероятно ще включва гиганти от Силициевата долина като Facebook и Apple. Идеята е те да бъдат обект на нови и доста по-стриктни правила, имащи за цел да обуздаят пазарната им сила, пише Financial Times.
Съгласно плановете големите платформи, попадащи в списъка, ще трябва да се съобразяват с доста по-строги регулации, отколкото по-малките конкуренти, твърдят източници, запознати с дискусиите по темата. Предвиждат се нови правила, които ще принудят въпросните фирми да споделят данни с конкуренти и ще бъдат длъжни да са много по-прозрачни по отношение на това как събират информация.
Списъкът ще бъде съставен на база на редица критерии, включително пазарен дял и брой на потребителите, което означава, че гиганти като Facebook и Google вероятно ще бъдат включени. Онези, за които се смята, че са толкова силни, че конкурентите им не могат да търгуват, без да ползват техните платформи, също могат да бъдат добавени.
Всичко това е част от все по-активните усилия на Брюксел да принуди големите технологични компании да променят бизнес практиките си без пълно разследване или разкритие, че са нарушили сегашните закони.
Проблемите са свързани с текущия регулаторен режим, който доведе до слаби и несъществени действия, които реално да защитят конкуренцията.
Броят на компаниите и конкретните критерии за попадане в списъка все още се обсъждат, но това е поредната индикация колко сериозен е ЕС в желанието си да ограничи властта на платформите, които са „прекалено големи, за да ги е грижа“.
“Огромната пазарна мощ на тези платформи не е добра за конкуренцията“, твърди източник, запознат с преговорите по темата.
Предложенията, които все още се обсъждат от висшите представители на ЕС, в крайна сметка могат да влязат в нова регулация, целяща да намали властта на тези платформи.
В случая ЕС иска да отиде отвъд глобите, които често са разглеждани просто като цената за правене на бизнес. Вместо това Брюксел се стреми да действа бързо и да принуди играчи като Amazon и Apple да дадат достъп на конкурентите си до пазара и да споделят с тях данни.
При екстремни обстоятелства ЕС ще се стреми да се справя със структурни проблеми, като разбира големите технологични компании. За целта ще ги принуждава да продават звена, ако се установи, че те са в ущърб на конкурентите.
Списъкът ще бъде силно насочен към големите технологични компании от САЩ – ход, който се смята за противоречив, защото рискува да увеличи търканията между Вашингтон и Брюксел, твърдят запознати.
Като допълнителен знак за засилването на търговското напрежение, новият ръководител на търговската политика на ЕС Валдис Домбровскис е казал на САЩ да се подготвя за допълнителни мита върху износа за Европа, освен ако не оттеглят наказателните мита за 7 млрд. долара върху продукти от Европейския съюз.
Усилията за създаване на нови правила и повече власт в ръцете на Брюксел се сблъскват с ожесточена опозиция от страна на доминиращите платформи, но политическите настроения за регулация на технологичните гиганти се засилват в ЕС.