По-рано миналата седмица финландският производител на мобилни телефони Nokia обяви своите предварителни финансови резултати за четвъртото тримесечие на 2012 г., подсказвайки на инвеститорите да се подготвят за по-добри от очакваните резултати. Основните причини за приятната изненада са силното представяне на подразделението за устройства и услуги като цяло и процъфтяващите продажби на Lumia конкретно.
Но и друг играч е играл ключова роля в резултатите за тримесечието на Nokia: семейството Asha от най-ниския клас мултитъч смартфони, пише технологичният блог All Things Digital.
Според съобщението на Nokia продажбите на смартфони Asha са достигнали 9,3 милиона единици през четвъртото тримесечие (в този брой очевидно не се включват доставките на конвенционалните телефони Asha). Това е двойно повече от 4,4 милиона Lumia, продадени през същия период. Това не е всичко – продажбите са с близо 50% повече от 6,5 милиона смартфона Asha, доставени през третото тримесечие.
Това представлява доста значителен последователен растеж и предполага, че линията Asha набира добро търсене на развиващите се пазари. И това е добре да се отбележи, защото Nokia се бори и за бюджетните продажби. С линията Lumia компанията започна трудна битка на по-високото като цена ниво на смартфон пазара.
Но с Asha - с ограничената функционалност и серията 40 OS, който едва може да се класифицира като смартфон - финландският концерн има линия на устройства, с които да разшири дела си на развиващите се пазари, доминирани от Android на Google и BlackBerry на Research In Motion.
„Някои страни, като Китай, изглежда са завладени от Android, докато други, като Индонезия - от BlackBerry", казва анализаторът на Raymond James Тейвис Маккорт пред AllThingsD. "Asha е интересна за Nokia, тъй като в много от тези пазари марката Nokia е много силна, а устройствата със Symbian продължават да се продават много добре. Индия, Източна Европа, Африка и Латинска Америка са примери за региони и страни, където Nokia вероятно има добра възможност с Asha, но дори и на тези пазари устройствата с Android се разрастват бързо".
Така че е възможно линията смартфони Asha да бъде основно перо на приходи за Nokia, докато компанията работи над стимулиране на търсенето за Lumia. Но ключовият термин е "възможно е", подчертава All Things Digital. Докато последният ръст на Asha е окуражаващ, все още не е ясно дали Nokia може да го поддържа.
Ръстът на Asha от третото до четвъртото тримесечие е впечатляващ, но Nokia често има силно четвърто тримесечие на развиващите се пазари, следвано от слабо първо тримесечие. Така че може би е малко рано да се обяви победа за Nokia срещу нискобюджетните Android конкуренти на развиващите се пазари", заключава Маккорт.