IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Десетилетието в медиите и доминацията на съдържанието

Крупни сделки, възход на стрийминг услугите и отслабване на кабелните оператори белязаха поседните десет години

22:30 | 26.12.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Facebook и Google бяха най-доминиращите сили онлайн през последното десетилетие. Като токазателство за това е пазарната им капитализация. Тази на Facebook днес е 564 млрд. долара. Тази на Alphabet (компанията майка на Google) е 938 млрд. долара, като това я прави третата по големина публично търгувана компания в САЩ след Apple и Microsoft. Рекламната доминация на Google е в две посоки - тя разчита на търсачката си, но и на YouTube, която тя придоби през 2006 г.

Миналата година Pivotal Research оцени, че Google и Facebook са отговорни за 90% на ръста на дигиталната реклама. Този огромен мащаб и бизнес моделите им изтласкаха много нови дигитални медийни компании през десетилетието. Tumblr, Buzzfeed, Zynga и други дигитални играчи не успяха да се задържат на гребена на вълната.

Растежът на Facebook беше подкрепен от две ключови придобивания - покупката на Instagram за 1 млрд. долара през 2012 г. и тази на WhatsApp две години по-късно за 19 млрд. долара. Миналата година Bloomberg оцени, че Instagram може да е на има 100 млрд. долара стойност, ако е самостоятелна компания.

Все по-голяма доминация

Netflix се радва на най-голям ръст сред компаниите в сектора за последните 10 години. От организация за 2,9 млрд. долара през 2010 г., тя се превърна в гигант за 132 млрд. долара в края на 2019 г. Въпреки че Netflix се насочи към видео стрийминга до 2010 г., по това време все още не беше започнала да купува оригинално съдържание. Това се случи за първи път през 2013 г. с “House of Cards”, скоро последван от “Hemlock Grove” и “Orange Is the New Black”.

Charter и T-Mobile се радват на почти идентичен ръст на стойността, макар че поеха по различни пътища. Пазарните оценки и на двете нараснаха с по над 2300%. Charter се трансформира от четвъртата по големина американска кабелна компания до втория по големина кабелен оператор след придобиването на Time Warner Cable през 2015 г. за 79 млрд. долара, включително дълга.

T-Mobile се насочи към третото място на пазара на телекоми, а сега има за цел да стане още по-голяма, като очаква одобрение от регулаторите за сливането си със Sprint.

Сред компаниите с ръст от над 1000% се нарежда и Amazon, която използва доминацията си в търговията на дребно, за да се насочи към медийния свят с Amazon Prime Video, както и в няколко други нови бизнес области.

Въпреки че някои компании растяха в международен план, други използваха сливания и придобивания, за да растат.

Comcast придоби NBCUniversal от General Electric, плюс Dreamworks Animation и Sky, трансформирайки кабелния оператор в голяма международна компания за съдържание. Сега е над 300% по-голяма отколкото преди десетилетие.

Disney придоби Marvel, Lucasfilm и мажоритарен дял от активите на 21st Century Fox. По този начин тя се превърна от компания за тематични паркове и развлечения в медиен гигант под ръководството на Боб Айгър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още