Франция предупреди, че задръстванията и бюрокрацията вследствие на повторното въвеждане на граничен контрол в Европейския съюз (ЕС) ще намалят годишния брутен вътрешен продукт (БВП) на блока със 100 млрд. евро, съобщава Financial Times.
Много страни от ЕС, наложили висока степен на тревога заради терористична заплаха и борещи се с неспиращ поток от търсещи убежище от Близкия изток и Африка, обмислят начини да затегнат сигурността по границите. Някои искат повторно налагане на контрол по слабите точки на външната граница на блока, особено в Гърция.
Повторното въвеждане на граничен контрол сред 26-те членки на зоната за свободно придвижване Шенген ще намали икономиката на блока с 0,8%, които иначе би отчела до 2025 г., твърди френската правителствена агенция за икономическо планиране France Strategie. Последиците вероятно ще дойдат най-вече от по-слабите туристически разходи и търговия.
„Краткосрочните разходи за възстановяване на контрола, макар и да не са за пренебрегване, са ограничени, но ако този контрол остане постоянен, това ще има много по-голямо влияние върху търговията и заетостта в дългосрочен план“, казва ръководителят на France Strategie Жан Писани-Фери за FT.
Много страни, включително Германия и Франция, задействаха извънредната клауза в шенгенското споразумение, което им позволява да извършват гранични проверки в случай на извънредна ситуация по сигурността или внезапен наплив от мигранти.
Берлин направи това миналата година, след като Германия се превърна в предпочитаната дестинация за стотици хиляди търсещи убежище. Франция наложи по-строг контрол след терористичните атаки, които отнеха живота на 130 души в Париж през ноември.
Тези извънредни проверки могат да бъдат удължени извън срока от шест месеца, ако Европейската комисия даде одобрението си. Вътрешните министри на ЕС миналата седмица обсъдиха възможността за стартиране на подобна процедура, сочейки неспособността на Гърция да проверява и обработва мигранти, пристигащи на бреговете ѝ.
Възстановяването на граничните проверки ще струва на френската икономика между 1 и 2 млрд. евро на година в краткосрочен план, очакват икономистите на France Strategie.
122-те милиона туристи, които посещават страната за ден, ще са по-малко склонни на това, което означава загуби между 500 млн. евро и 1 млрд. евро за туристическата индустрия годишно. Броят на французите, работещи в Белгия, Германия, Испания, Люксембург и Италия ще се свие с 10 000 души заради допълнителното време и усилия за преминаване през граничния контрол – икономическа загуба, оценявана на 300 млн. долара. Междувременно проверките на камионите ще струват на френската икономика между 60 и 120 млн. евро годишно.
Въпреки че в краткосрочен план са управляеми, по-дълбоките икономически ефекти ще увеличат разходите до 10 млрд. евро, ако контролът остане за дълго време, заличавайки ползите от търговията, акумулирани през последните години, заключава докладът. Няколко академични проучвания оценяват, че свободното придвижване в зоната е засилило търговията с между 10% и 20%.
Премахването на Шенген ще доведе до допълнителни мита от 3% върху стоките и услугите, заяви Писани-Фери. Франция, която се опитва да възстанови растежа и да намали рекордно високата безработица, ще отчете с 0,5 процентни пункта по-слаб БВП, или с 10 млрд. евро годишно.
„Трябва да намерим по-ефективна система за гарантиране на сигурността, но като цяло не трябва да поставяме под въпрос принципа за свободно придвижване на хора“, заяви Писани-Фери. „Макар да става въпрос за хора, това ще има голямо икономическо влияние“.
Всичко за бежанската вълна и реакцията на ЕС четете тук


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?