Бензинова криза в Русия може да има през целия летен сезон, когато хората пътуват най-много, тъй като рафинериите нямат капацитета да попълнят отново оскъдните запаси, дори и след като новите твърде високи митнически тарифи свиха износа на гориво.
Търговците твърдят, че опашките на бензиностанциите ще стават по-дълги, а някои дори ще затворят завинаги, тъй като пазарът на едро, който снабдява мрежите от бензиностанции (независими от водещите производители на петрол и рафинерии в Русия), почти спря да функционира.
"Вътрешните доставки отново са привлекателни заради митото, но за съжаление то не може да върне бензина на пазара и да премахне огромния дефицит, натрупал се за два месеца", коментира търговец на петрол.
Недостигът на гориво идва до голяма степен от нареждането, което премиерът Владимир Путин даде през февруари на петролните компании - да сложат таван на цените на бензиностанциите.
Това бе стимул за рафинериите да изнасят продуктите в момент, когато цените на международните пазари се движеха рязко нагоре.
Много руски рафинерии освен това не бяха в състояние да покрият по-строгите стандарти за емисиите от 1 януари, което пък ги принуди да продават барели, неотговарящи на стандарта, на чуждестранните пазари.
Сезонните ремонти в рафинериите също изиграха роля.
Правителството на Путин отговори на кризата с доставките, вдигайки митата върху бензина от 1 май с 44 % до 408 долара за тон, за да задържи повече гориво на вътрешния пазар. След това Путин обвини петролните компании в тайно споразумение за
фиксиране на цените.
Само по-високите износни мита обаче не са достатъчни, за да решат кризата с горивата в Русия. Голяма част от изнасяния бензин е от нискокачествената степен Евро 2, която бе забранена от руския регулатор заради новите стандарти за емисиите.
По-вероятно е да бъде намерено решение с отмяна на по-строгите стандарти за емисиите.
Сезонът на отпуските
Дефицитът на бензиностанциите съвпада с началото на така наречения дача (от руски "вила" - бел. пр.) сезон, когато жителите на големите градове в Русия потеглят с колите си към своите селски къщи, където, особено семействата с ниски доходи, прекарват ваканциите си и отглеждат зеленчуци, за да пестят пари.
Цените на едро за тон бензин 92-РОН удариха 29 000 рубли (970 долара), превишавайки рекорда си от 27 000 рубли, поставен през 2008 година.
Малко вероятно е обаче високите цени да отслабят търсенето, свързано с дачата, което започва да нараства сериозно в началото на май.
Данни от последните години сочат, че през пиковите месеци от май до октомври руските шофьори изразходват 95% от произведения бензин.
Трудно е да бъде изчислен недостигът, но през първите три месеца на годината Русия изнесе 600 000 тона повече бензин, отколкото година по-рано, или общо около 2,1 милиона тона.
Производството бе почти непроменено на равнище 8,8 милиона тона. Ценовият контрол лиши рафинериите от възможности за печалба - някога едни от най-големите в света.
Водещата руска петролна компания Роснефт губила по 70 американски цента от всеки барел, който е преработвала през март - спад спрямо печалба от 5,10 долара през февруари.
Запасите намаляха до минимални равнища през последните няколко седмици, а рафинериите имат капацитета да осигурят бензин, който е достатъчен само за потреблението през лятото.
Това предвещава лошо продължение за останалата част от сезона, което пък навежда на мисълта, че е малък шансът рязко намалелите запаси да бъдат възстановени.
До края на миналата седмица рафинериите не предлагаха гориво на пазара, а някои дори не се посвениха да вдигнат цените си на едро на фона на спекулациите.
Един търговец заяви, че най-големите петролни компании в Русия търсят гориво на пазара, за да снабдяват собствените си мрежи за търговия на дребно.
"Маркетинговите подразделения на петролните компании като Роснефт, Лукойл и ТНК-БП търсят бензин от посредници", посочва друг търговец.


Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара
САЩ: Гърция е ключов стълб в стратегията на Тръмп
преди 14 години Чудничко какво ли са очаквали от Кремъл като фиксираха таван на цените на горивата?Иначе казано, Кремъл ЗАБРАНИХА НА РАФИНЕРИИТЕ ДА ПРОДАВАТ ГОРИВО НА ПО-ВИСОКА ЦЕНА, ДОРИ КОГАТО ХОРАТА СА СЪГЛАСНИ ДА Я ПЛАТЯТ! Както минималната работна заплата е всъщност ЗАБРАНА НА ХОРАТА ДА РАБОТЯТ ЗА ИСКАНАТА ОТ ТЯХ ЗАПЛАТА.Хора, запомнете, държавната регулация е вредна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години На Русия ако не и стига бензина на кой тогава , Просто им хареса цената на която го продават в момента и сега се опитват да задържат цената.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар