Изхвърлянето на парникови газове от въглероден диоксид (CO2) е твърде евтино, за да представлява достатъчно голям стимул за ефективна защита на климата, показват изводите от нов експертен доклад.
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в Париж е изследвала какви средства изискват 41 индустриализирани и развиващи се страни от икономическите корпорации, които произвеждат въглероден диоксид - било то чрез данъци или чрез продажбата на права за замърсяване, като търговията с емисии на ЕС.
Така се оказва, че в страните, които са отговорни за 80% от глобалните емисии на CO2 от потреблението на енергия, разходите за един тон вредни парникови газове възлизат средно на 14,40 евро. За да се покрият обаче реалните разходи за опазването на околната среда, дори при най-ниски оценки, са нужни 30 евро на тон, смята организацията.
Общо само за 10 на сто от емисиите се плащат по 30 евро или повече на тон, като повечето от тези емисии са от използването на енергия, свързана с автомобилния транспорт, казват от ОИСР.
За 60 на сто от произведените газове замърсителят дори не е платил нищо, поясняват от организацията.
„Да се оценява въглеродният диоксид чрез данъци или търговия с емисии, е един от най-ефективните инструменти за намаляване на емисиите и за справяне с изменението на климата", заяви генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия.
Докладът показва, че дори умерено увеличение на цените би могло да има значително въздействие. Авторите се позовават на данни от 2012 г. и са анализирали най-големите производители на CO2 - САЩ, Китай и Индия. Докладът разглежда всички данъци, които се налагат на потреблението на енергия, при което се произвежда въглероден диоксид. В тях влиза и акцизът върху бензина, въпреки че той не се обосновава с промените в климата, а например с изграждане на пътища.
При емисиите от автомобилния транспорт се налагат най-високите цени за един тон CO2 – при повечето страни те са над границата от 30 евро. Така се оказва, че на данъците се пада най-голямата част от цените за емисиите CO2 – за разлика от търговията с въглеродни емисии, на която се падат едва 5,6%.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.