IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Границите на футболния комерс

Домакинството на Евро 2012 г. показа, че Украйна не е готова за форума нито в политически, нито в икономически аспект

08:34 | 12.06.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	На 1-и юни инфраструктурата все още не бе изцяло готова. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

На 1-и юни инфраструктурата все още не бе изцяло готова. Снимка: Ройтерс

И спонсорите са всичко друго, но не и въодушевени - те се страхуват за имиджа си. "Важно е страната да предоставя добри кадри по телевизора като сцена за спонсорите", казва Оливър Кайзер, президент на търговската асоциация FASPO.

Но кадрите от Украйна досега не са никак привлекателни: бездомните кучета, които били изгорени живи, и бившият министър-председател Юлия Тимошенко, която започна гладна стачка в знак на протест срещу условията при задържането си. „Това излъчва негативни послания към спонсорите", казва шефът на FASPO. Вместо да се наслаждават необезпокоявани на блясъка на футбола, партньорите на УЕФА трябва да си задават политически въпроси - една непопулярна процедура.

Авантюристичното пътуване до европейската периферия така или иначе е със съмнителна стойност за спонсорите, казва Кайзер. „За спонсорите посланията по телевизията са по-важни, докато регионалният пазар е от второстепенно значение", казва пазарният експерт. Затова някои от тях активират спонсорските си пакети за милиони долара с огромна резервираност. Така например пивоварната компания Carlsberg изгражда за феновете палаткови градове - но само в Полша. Украйна е изключена от тези планове. Обяснението - минимилизиране на риска.

Кайзер очаква в бъдеще спонсорите да упражняват все по-голям натиск върху УЕФА – така например заданията трябва да бъдат прозрачни, а и политическите рамкови условия трябва да бъдат подобрени. „Те ще бъдат контролирани много по-силно от УЕФА".  

Доказателство за несъответствието между двете страни домакини е и изборът на щаб квартири на отборите. Украйна успя да привлече само шведите и французите - всички други чуждестранни отбори са предпочели Полша. Те са принудени да летят далеч на Изток, където ще играят срещите си.

УЕФА надцени и интереса на феновете. „Все още може да се купят много билети за първенството - над 10 000", каза говорителят на УЕФА Томас Джордано по-рано тази седмица. Всички те са за мачове в Украйна. Но и някои фенове, които вече са закупили билети, ще стоят настрана от събитието. При борсата за билети Viagogo и Ebay се продават билети за такива класики като мача Холандия - Германия – за десет до двадесет евро на билет. Цените, които са доста под номиналните, доказват още веднъж фиаското.

„Не очаквам, че мачовете в Украйна ще бъдат разпродадени напълно", казва Инго Фризке, управляващ директор на доставчика за спортни пътувания Vietentours. Той не е доволен от резултатите на бизнеса си и сега примамва клиенти с акции с отстъпки от над 20%.

„Когато Украйна бе избрана като място за мачовете на германския отбор, в Германия никой не подскочи от радост". Проблемът от неговата гледна точка: в Украйна има трудни условия за туризъм, нисък капацитет за нощувки и ограничени въздушни връзки. „Като туроператор за нас би било по-добре, ако европейското бе само в Полша". Все още Фризке се надява на решения в последната минута.

Другите мениджъри вече са отчаяни. „Радвам се, че тази цяла тема вече отмина", казва управител на туристическа компания. Радостта от бизнеса с първенството при него е отминала още преди първия сигнал, гневът му е предизвикан преди всичко от една държава. „Всичко, което бих казал, би било сериозна обида към Украйна, така че по-скоро искам да замълча", казва той, цитиран от Wall Street Journal.

Дори и президентът на УЕФА Мишел Платини избухна през април, когато разбра, че цените на хотелските стаи са скочили пет до десет пъти. „Аз съм изключително разстроен, дразни ме, че ние сме инвестирали много, а сега трябва да кажем на хората, че не могат да дойдат в Украйна, тъй като измамници и мошеници искат да направят много пари по време на първенството".

Късогледството при търсенето на краткосрочна печалба за сметка на увредената репутация на страната е типично поведение за по-слабо развитите страни, казва друг експерт на УЕФА, който помоли да не бъде назован.  

Снимки от Украйна и Полша вижте в галерията!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
STRAHO
преди 11 години
Доста прилики откривам между Украйна и България.:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 1
promanbg
преди 11 години
Цялата вина е в ръководството на УЕФА. Да са мислили овреме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още